به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
با اعلام عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای می‌توان شاهد نقش آفرینی ظرفیت دیپلماسی در جهت تحقق اهداف اقتصادی بود. ایران کشوری است که از موقعیت استراتژیک دسترسی به آب‌های آزاد برخوردار است و از طرفی در همسایگی مستقیم و غیرمستقیم کشور‌هایی است که حجم تجارتشان بالغ بر ۷ هزار میلیارد ارزیابی می‌شود
"خیبرآنلاین" - پیشینه سازمان همکاری‌های شانگهای به اواخر دهه ۹۰ میلیادی باز می‌گردد. در سال ۱۹۹۶ کشور‌های چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در شانگهای گردهم جمع آمدند و بر سر تقویت امنیت مرز‌های بینابین، تعهد نسبت به عدم تهاجم به مرز‌های یکدیگر و افزایش همکاری‌های نظامی توافق کردند. در سال ۲۰۰۱ کشور ازبکستان هم به کشور‌های سابق پیوست و به طور رسمی سازمان همکاری‌های شانگهای به عنوان مجمعی بین دولتی با هدف همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی را تشکیل دادند. از آن پس اعضای اصلی و ناظر سازمان گسترش پیدا کردند و همین امر منجر به این شد که این سازمان پتانسیل بالقوه تبدیل شدن به یکی از نهاد‌های بین المللی اقتصادی را رفته رفته بالفعل ساخته و محقق کند.

به گزارش دانشجو، ایران از سال ۲۰۰۵ به عضویت ناظر این سازمان درآمد. طی کردن دوره عضویت ناظر برای هیچ کشوری تکلیف آور نیست، بلکه این دوره فرصتی است تا کشوری که تقاضای عضویت دائم دارد، بتواند خود را با شرایط مورد نیاز وفق دهد. ایران از میانه دهه ۸۰ شمسی همراه تلاش می‌کرد به عضویت اصلی این سازمان در بیاید ولی وضع برخی قطعنامه‌های علیه کشور مانع از تحقق این هدف شد. همچنین طی دولت گذشته از آنجاکه عمده توجهات در زمینه اقتصاد معطوف به غرب بود، این ظرفیت مغفول ماند.

اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای ۲۵% از تولیدات، یک سوم خشکی‌ها و ۴۲% از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده اند. اتحاد کشور‌های عضو این سازمان که همگی یا هدف تحریی‌های غرب قراردارند یا سابقا طعم تلخ استعمارش را چشیدند می‌تواند هم‌افزایی مطلوبی در مواجه با اروپا و آمریکا ایجاد کند. به طور خاص برای ایران که سال هاست از تحریم‌ها و محدودیت‌های متفاوت وضع شده توسط اروپا و آمریکا، رنج می‌برد این موقعیت می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. ایران می‌تواند با گسترش فعالیت‌های دیپلماتیک و برقراری ارتباط پایدار با کشور‌های دیگر از این طریق دربرابر شکل گیری اجماع‌های جهانی علیه اقتصاد ایران مواجهه‌ای فعالانه داشته باشد.

با اعلام عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای می‌توان شاهد نقش آفرینی ظرفیت دیپلماسی در جهت تحقق اهداف اقتصادی بود. ایران کشوری است که از موقعیت استراتژیک دسترسی به آب‌های آزاد برخوردار است و از طرفی در همسایگی مستقیم و غیرمستقیم کشور‌هایی است که حجم تجارتشان بالغ بر ۷ هزار میلیارد ارزیابی می‌شود. این ۷ هزار میلیارد دلار از حدودا ۳ هزار میلیارد دلار واردات و ۴ هزار میلیارد دلار صادرات تشکیل شده است. طبق ارزیابی‌های صورت گرفته ایران ظرفیت اختصاص ۱۵ تا ۲۰% واردات کشور‌های همسایه به خود را دارد ولی در حال حاضر از این حجم تنها ۲% از این بازار به اقتصاد ایران اختصاص یافته است.

اعضای این سازمان از مصرف کنندگان اصلی انرژی هستند و افزایش مراودات با این کشور‌ها متقاضیان بازار انرژی ایران را افزایش خواهد داد گذشته از این بستر مناسب جهت ایجاد ائتلاف‌های جدید درخصوص مباحث مرتبط با انرژی را فراهم خواهد کرد. این سازمان همچنین می‌تواند زمینه ساز توسعه استفاده از روش‌های پرداخت دیگر، به جز استفاده از ارز‌های جهانروا مثل دلار و یورو، مثل انعقاد پیمان پولی دوجانبه یا استفاده از رمز ارز مشترک در مبادلات تجاری بشود. برخی کشور‌های عضو این سازمان در خشکی محصور هستند و راه ارتباطی به دریای آزاد ندارد. ایران می‌تواند با توسعه زیرساخت‌ها در بنادر به این کشور‌ها خدمات ترانزیت ارائه دهد و از همین طریق به قطب ترانزیتی در خلیج فارس تبدیل شود.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
0
0
خیلی عالی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: