به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
بانوان این دوره از شورای شهر تهران وعده بازگشایی و افزایش آنها را دادند و اعلام کردند که به دنبال به‌کارگیری این جمعیت در مشاغل خدماتی و واسطه‌ای نیستیم و انتظارمان این است که زنان سرپرست خانوار، به لحاظ شغلی توانمند شوند و به سطحی از حرفه‌آموزی شغلی و بازاریابی برسند که بتوانند شغل مناسب با بازار مطلوب داشته باشند. در این رویکرد، زنان نیروی کار ساده نیستند، بلکه تولیدکننده و خود کارآفرین خواهند شد
"خیبرآنلاین" - در هر زمانی صحبت از تهران و مشکلات آن می‌شود، ذهن هر پایتخت نشینی به سمت حمل و نقل، آلودگی هوا، ترافیک و... می رود اما علاوه بر این مشکلات، دغدغه های دیگری هم وجود دارد که شاید فراموش کرده ایم و لازم است آنها را به گوش مدیران و مسئولان برسانیم؛ این بار صحبت از بانوانی است که در گوشه و کنار شهر زندگی می کنند اما در سیستم مدیریت شهری کمتر به درد و دل ها و خواسته های آنها رسیدگی شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۶ خرداد سال ۱۴۰۰ یعنی در دوره پنجم مدیریت شهری مناظره ای تحت عنوان چالش‌های مدیریت شهری در حوزه زنان برگزار شد تا بتواند حداقل مشکلات این قشر از جامعه را به مسئولان برساند اما متاسفانه فقط کم و بیش به خواسته ها توجه شد و شورای شهری های دوره پنجم جای خود را دوره ششم دادند و کارنامه ناموفقی در حوزه بانوان داشتند.

اما یکی از نارضایتی ها؛
بتول محتشمی دبیر سابق شورای فرهنگی و اجتماعی زنان، اعلام کرد که در دوره پنجم به غیر از یک بوستان برای بانوان بوستان دیگری ساخته نشد؛ چه زیرساخت‌هایی برای ورزش بانوان به وجود آمده است؟ تا قبل از شورای پنجم سازمان‌های مردمی اقداماتی انجام می‌دادند. با شروع شورای پنجم ستاد سمن‌ها تعطیل شد و اینها که خیلی می‌توانست کمک کننده باشند، فعالیتشان متوقف شد.

جالب اینجاست که در تهرانی به این بزرگی برای بانوان تنها ۹ پارک مخصوص وجود دارد و ایستگاه های تندرستی هم برای بانوان در وضعیت خوبی به سر نمی برند زیرا برخی از این وسایل ورزشی بسیار قدیمی و از کار افتاده شده است،  با اینکه  یکی از مهم‌ترین وظایف مدیریت شهری  به عنوان یک نهاد اجتماعی، ایجاد بسترهای لازم برای گذران اوقات فراغت و فعالیت‌های ورزشی بانوان از طریق تأمین فضای شهری، توسعه امکانات تفریحی و ورزشی و احداث مراکز تفریحی و ورزشی مختص بانوان است اما آنطور که باید به این موضوع توجه نکرده و تنها اداره ی کل بانوان در شهرداری تهران را راه اندازی کردند، اداره ای که عملکردش تا به امروز برای بانوان مناسب نبوده است.

این موضوع انقدر اهمیت دارد که در ان زمانی که علیرضا زاکانی به عنوان شهردار جدید تهران منصوب شد، جویای آن شدیم، او در گفت‌وگو با با باشگاه خبرنگاران جوان گفت که  ما مسئول هستیم و وظیفه خود می‌دانیم که تمام تکالیف مربوط به آرامش و رفاه  زنان پایتخت را انجام دهیم.اما در حال حاضر که یک سال و سه ماه از این صحبت می گذرد اما همچنان توجهی به بحث رفاه به اندازه کافی نشده است.

در این راستا با نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران گفت‌وگو کردیم؛ این عضو شورا اظهار کرد: متاسفانه طی ۴ سال گذشته بسیاری از پارک های بانوان ما تعطیل شدند و تلاش ما این است که بر اساس نیاز آنها را احیا و گسترش دهیم زیرا محتوای انها باید تغییر کند و لازم است که در این خصوص از ظرفیت استارتاپ ها حتما استفاده شود.

وی بیان کرد: در این دوره قرار است تعداد پارک های بانوان اقزایش پیدا کند و به روزرسانی ها انجام شود و در کنار آن؛ پارک های مادر و کودک هم قرار است گسترش پیدا کند زیرا همین پارک های مادر و کودکی هم که داریم عجله ای و بدون مطالعه و الگو راه اندازی شد.

عضو شورای شهر تهران یادآور شد: ما تنها یک شهردخت در پایتخت داریم اما تصمیم داریم تعداد آن را افزایش دهیم؛ بانوان شورا تلاششان این است که در حوزه سلامت و ورزش گام های خوبی برداریم و شهروندان رضایت داشته باشند؛ برای تمامی اقدامات هم بودجه داریم و اتفاق خوبی است.

در رابطه با زنان سرپرست خانوار هم مشکلاتی وجود دارد که نیازمند رسیدگی است، در دوره پنجم برخی مراکز کوثر تعطیل شدند اما بانوان این دوره از شورای شهر تهران وعده بازگشایی و افزایش آنها را دادند و اعلام کردند که  به دنبال به‌کارگیری این جمعیت در مشاغل خدماتی و واسطه‌ای نیستیم و انتظارمان این است که زنان سرپرست خانوار، به لحاظ شغلی توانمند شوند و به سطحی از حرفه‌آموزی شغلی و بازاریابی برسند که بتوانند شغل مناسب با بازار مطلوب داشته باشند. در این رویکرد، زنان نیروی کار ساده نیستند، بلکه تولیدکننده و خود کارآفرین خواهند شد.

حالا باید ببینیم که شهرداری تهران در کنار ۴ بانوی شورای شهری قرار است چه اقدامات جدید و به روزی برای بانوان پایتخت انجام دهد تا در کارنامه کاری خود ثبت شود؛ زیرا این دوره مدیریت شهری یکی از وعده هایش رسیدگی به بانوان و رفاه انها بود و بهتر است این وعده پشت گوش مسئولان قرار نگیرد و رنگ تازه ای به خود گیرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: