به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
مسئولیت این موضوع متوجه دستگاه دیپلماسی است لذا باید نسبت به این موضوع واکنش جدی و قاطع نشان دهد
"خیبرآنلاین" - «خلیج فارس» عبارت با مسمای منقوش بر پهنه نیلگون جغرافیای ایران است که حقانیت آن به اثبات رسیده است اما چند سالی است که بدخواهان، جاعلان و کج اندیشان در کشورهای دیگر درصدد هستند با صرف هزینه‌های زیاد و تحریف تاریخ و تغییر نقشه‌های چندصدساله آن نام را به زعم خود جعل کرده یا با تلفظ و تقریر ناقص آن را به نفع خویش مصادره کنند.

به گزارش مهر، قدمت نام خلیج فارس آنچنان دیرینه است که جای هیچگونه شک و تردیدی را باقی نمی‌گذارد. این پهنه آبی در تمام متون عربی، بحر فارس یا خلیج فارس نامیده شده است.

با این حال این نامگذاری در دهه‌های اخیر از سوی استعمار انگلیس و با پول هنگفت ملی گرایان عرب به دلایل مختلف در حال تحریف است. لذا هر از چند گاهی شاهد برخی از ادعاهای کشورهای عربی و بیگانه در جهت جعل نام خلیج فارس با عنوان خلیج عرب هستیم که در آنها تلاش می‌شود با دادن نام و هویتی بیگانه و جعلی، نام این دریای پارسی را عوض کرده و آن را با نام مجعولی مورد استفاده قرار دهند. این در حالی است که مستندات تاریخی و حقوقی بسیاری وجود دارند که گواه نام آن تحت عنوان خلیج فارس هستند.

یکی از مهمترین مستندات حقوقی که در آنها بر نام خلیج فارس به طور مکرر تاکید شده است، سندهای سازمان ملل متحد هستند. این سازمان با انتشار قطعنامه‌ها، بیانیه‌ها و سندهای مختلف بر نام خلیج فارس تاکید کرده است.

اما با وجود این اسناد همچنان شاهد این تحریف تاریخی هستیم که نمونه اخیر آن بازی‌های فوتبال جام خلیج فارس است. در پی تحریف نام تاریخی خلیج فارس در جریان مسابقات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و استفاده از این نام مجعول در صفحه مجازی منتسب به رئیس فیفا، وزیر ورزش و جوانان با محکوم کردن این تحریف، از فدراسیون فوتبال خواست اقدامات مقتضی از جمله اعتراض رسمی و پیگیری‌های قانونی را به سرعت در دستور کار قرار دهد.

وزیر ورزش و جوانان همچنین دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان را مأمور ویژه رسیدگی و پیگیری این موضوع با محوریت فدراسیون فوتبال کرد.

رئیس فدراسیون فوتبال نیز در واکنش به از برگزاری مرحله یک شانزدهم رقابت‌های جام حذفی باشگاه‌های کشور مزین به نام «جام خلیج فارس» خبر داد.

همچنین تقی زاده سرپرست دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان با محکوم کردن استفاده از نام جعلی در مسابقات کشورهای عربی گفت: فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش از طریق نهادهای بین‌المللی پیگیر ماجرا هستند.

نعمت احمدی در این باره می‌گوید: متأسفانه عده‌ای اینگونه تحریف‌ها را جدی نمی‌گیرند چرا که نام خلیج فارس نامی نیست که به خودی خود به این آبراهه بزرگ داده شده باشد بلکه در بسیاری از متون و اسناد تاریخی به این نام اشاره شده است.

وی ادامه می‌دهد: در تمامی اسناد از دوره یونان و هخامنشی تا ادوار تاریخی مختلف و حتی در مکاتباتی که در میان نسل جدید فرمانروایان عرب موجود است به نام خلیج فارس بوده است.

این حقوقدان بین الملل خاطرنشان می‌کند: کوتاهی ما باعث می‌شود که برخی از این افراد بیگانه به خود اجازه می‌دهند نام خلیج فارس را تحریف کنند.

احمدی با اشاره به تحریف نام خلیج فارس در آستانه برگزاری جام خلیج فارس می‌گوید: باید به این تحریف‌ها واکنش نشان داده شود. متأسفانه در مورد کم ارزش ترین موضوع در ورزش صحبت می‌شود اما در مورد این موضوع واکنشی نشان داده نمی‌شود.

وی عنوان می‌کند: در هر متن تاریخی از کتیبه داریوش تا اسناد و متون جغرافیایی در مورد خلیج فارس بودن این پهنه آبی اشاره دارد و حتی جغرافیدانان عرب نیز به این موضوع اذعان داشتند.

این حقوقدان بین الملل می‌گوید: در مکاتبات نسل جدید کشورهای عربی بویژه عربستان سعودی همواره به این نکته تاکید شده است که خلیج فارس همیشه خلیج فارس است.

حسن هانی زاده در مورد تحریف نام خلیج فارس و ضرورت واکنش قاطع درباره این موضوع می‌گوید: برگزاری مسابقات فوتبال زمانی در بصره برگزار شد که همزمان با برگزاری سالگرد شهید سلیمانی بود.

وی ادامه می‌دهد: مکان و زمان برگزاری این مسابقات بسیار دقیق و هوشمندانه بوده است و هدف آن بود که مردم جنوب عراق را در زمان سالگرد شهدای مقاومت درگیر مسابقات فوتبالی کنند.

این کارشناس بین الملل می‌افزاید: بنابراین انتخاب شهر بصره بعنوان مرکز تشیع جنوب عراق با هدف خاصی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه متأسفانه مقامات عراقی از جمله محمد الشیاع سودانی در دام توطئه‌های برخی کشورهای عضو شورای خلیج فارس قرار گرفته است، عنوان می‌کند: هدف از برگزاری این مسابقات جدا کردن ملت عراق از ایران است.

هانی زاده می‌گوید: تحریف نام خلیج فارس یک اقدام تحریک آمیز و نقض حاکمیت ایران بر آبراه خلیج فارس است که برخی کشورهای منطقه به آن دامن می‌زنند.

وی با بیان اینکه حتی در دبیرخانه سازمان ملل هم نام خلیج فارس ثبت شده است، تاکید می‌کند: دستگاه دیپلماسی باید با برگزاری کنفرانس‌های بین المللی حقایق را روشن کند و از جعل نام خلیج فارس توسط کشورهای دیگر جلوگیری نماید.

وی عنوان می‌کند: مسئولیت این موضوع متوجه دستگاه دیپلماسی است لذا باید نسبت به این موضوع واکنش جدی و قاطع نشان دهد.

به نظر می رسد وزارت امورخارجه و دیگر نهادهای مرتبط باید بدون اغماض و سهل انگاری در این زمینه، اقدام قاطعی انجام دهند تا یکبار برای همیشه پرونده سازی های کشورهای مرتجع منطقه بسته شود. نباید اجازه داده شود با فرسایشی کردن موضوع و تکرار زیاد آن، در اصل حقانیت مطلب شبهه ایجاد شود و باید از ظرفیت دیپلماسی عمومی برای این مهم استفاده شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: