به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
دوتا شریک و دوتا رفیق هستید. یک جا مرد کوتاه بیابد، یک جا زن کوتاه بیاد. یکی اینجا از سلیقه و خواست خود بگذرد، دیگری در جای دیگر، تا بتوانید با یکدیگر زندگی کنید
"خیبرآنلاین" - کتاب «مطلع عشق» گزیده‌ای از رهنمودهای مقام معظم رهبری به زوج‌های جوان یکی از جدیدترین کتاب‌هایی است که توسط موسسه فرهنگی و پژوهشی انقلاب اسلامی منتشر شده است.

به گزارش رجا، این کتاب گزیده‌ای از رهنمودهای مقام معظم رهبری به زوج‌های جوان است. این کتاب با دستخطی از معظم له خطاب به جوانان عزیز درباره پیوند مبارک دل‌ها و جسم‌ها شروع می‌شود و پس از آن ناشر در سخنان کوتاهی از اهمیت انتشار این کتاب گفته است.
 
سپس این کتاب پس از دیباچه شامل 4 کلام و 7 رهنمود می‌شود. کلام اول تا چهارم این کتاب چنین است: ازدواج ناموس طبیعت، دستور شریعت، کانون گرم خانواده، غروب عشق و قحطی عاطفه در غرب، حقوق متقابل زن و شوهر.
 
کلام‌های کتاب در واقع ره توشه نظری ازدواج و بنیان خانواده به حساب می‌آیند و در کلام‌ها با دانستی‌های ضروری درباره ازدواج و خانواده آشنا می‌شویم و رهنمودها هم مهارت‌های زندگی شیرین را در پرتو آموزه‌های اسلامی می‌آموزد.
 
رهنمودهای مقام معظم رهبری که در هفت بخش به زوج‌های جوان در این کتاب سامان داده شده است، نیز به شرح زیر است: همسفر تا بهشت، بالاتر از واقعیت، هنر تقسیم کار، سازش و سازگاری، زندگی شیرین، هشدارها و یادآوری ها و آسان گیری.
 
سخن آخر این کتاب نیز «جلسه عقد به پایان می‌رسد!» است.
 
این کتاب که به همت محمدجواد حاج علی اکبری گردآوری و تدوین شده است، مقدمه‌ای هم به قلم این نویسنده دارد که درباره محتوای کتاب توضیح داده است. حاج علی اکبری در ابتدا خاطرنشان کرده است که این مجموعه شامل سخنان رهبر عالی قدر در جلسات عقد در یک دهه گذشته است که ایشان اسرار کامیابی در زندگی مشترک را صمیمانه به عروس و دامادهای جوان تذکر داده‌اند.
 
در ابتدای هر بخش نیز فراهم آورنده کتاب با اشاره‌ای که نوشته است که به انتقال بیشتر مفهوم‌های آمده در کتاب کمک کند. مخاطب این کتاب بیشتر جوان‌ترها و زوج‌های جوان هستند اما بخش مهمی از رهنمودهای رهبر انقلاب در این کتاب خطاب به بزرگترها و پدر و مادرهای جوان‌ترها است که به استحکام زندگیشان کمک کنند. در ادامه با هم مروری داریم بر محتوای کتاب و رهنمودهای معظم له برای زندگی‌های شیرین‌تر و محکم‌تر.
 
**چه کسی گفته ازدواج‌های دوران جوانی ماندگار نیست؟
 
جوان‌ها در سنین مناسب، وقتی از دوران جوانی خارج نشده‌اند ، در همان حال گرمی و شور و شوق باید ازدواج کنند. این برخلاف برداشت و تلقی خیلی از افراد است که خیال می‌کنند ازدواج‌های دوران جوانی، ازدواج‌های زودرس است و ماندگار نیست. درست برعکس است، این طور نیست. اگر درست صورت بگیرد، ازدواج‌های بسیار ماندگار و خوبی هم خواهد بود و زن و شوهر در چنین خانواده‌ای کاملا با هم صمیمی خواهند بود.
 
**وقتی که مزدوج می‌شوید شکر کنید
 
این مرحله از زندگی را که وارد زندگی مزدوج می‌شوید و تشکیل خانواده می‌دهید یکی از نعمت‌های بزرگ الهی به حساب بیاورید و آن را شکر بگزارید. همه آنچه که ما داریم از خداست و ما بنا من نعمة فمن الله اما توجه به این نعمت خیلی اهمیت دارد. خیلی از نعم را انسان توجه ندارد. بعضی‌ها ازدواج می‌کنند همه نوع خوبی هم گیرشان می‌آید، زندگی شیرین و خوبی را هم می‌گذرانند ولی نمی‌فهمند که این چه نعمت بزرگی است، چه حادثه تعیین کننده و مهمی در زندگی است. وقتی نفهمیدند، شکر آن را هم به جا نمی‌آورند و از رحمت الهی که با شکر متوجه انسان می‌شود، محروم می‌مانند.
 
**در خانواده چگونه رفتار کنیم؟
 
از هرچیری که محیط خانواده را متشنج و دچار افسردگی  و هیجان‌های بی‌مورد نماید، اجتناب کنید. هم زن و هم مرد بنا را بر سازش و همزیستی و همراهی بگذارند. آنچه در خانواده خیرات وجود دارد، مال زن و شوهر است و در نهایت مال فرزندان است، مال یک طرف نیست. اگر خدای ناکرده در خانواده بی محبتی و عدم اطمینان و صمیمیت باشد، رنجش مال هر دو طرف است.
 
در استحکام بنیان خانواده خود زن و شوهر بیشترین نقش را دارند. با گذشت خودشان، با همکاری خود، با مهربانی و محبت و اخلاق خوب خودشان می‌توانند این بنا را ماندگار و این سازگاری را همیشگی بکنند.
 
**زن گل است نه کارپرداز شما
 
در روایات داریم المراة ریحانه، زن گل است. حالا شما ببینید اگر مردی با یک گل با خشونت و بی‌اعتنایی رفتار کند و پاس گل بودن او را ندارد، چه قدر ظالم و بد است. مثل تحمیل کردن، زیاده روی کردن، زیاده خواهی کردن مردها از زنها، توقعات بی‌جا و زیادی
 
المراة ریحانه و لیست بقهرمانه. قهرمان یعنی همین کارپرداز امور زندگی... این زن کارپرداز شما نیست که همه کارهای زندگیتان را روی دوش او بگذارید و بعد هم از او مواخذه کنید. نه! این یک گلی است در دست شما... حتی اگر دانشمند یا سیاستمدار باشد، در بحث معاشرت خانوادگی او گل است.
 
** دو شریک و دو رفیق
 
اینطور هم نیست که بگوییم همه جا خانم باید از آقا تبعیت کند؛ نخیر. چنین چیزی نه در اسلام داریم و نه در شرع. الرجال قوامون علی النساء معنایش این نیست که زن بایست در همه امور تابع شوهر باشد. نه! یا مثل برخی از این اروپا ندیده‌های بدتر از اروپا و مقلد اروپا، بگوییم زن بایستی همه کاره باشد و مرد باید تابع باشد. نه این هم غلط است. بالاخره دوتا شریک و دوتا رفیق هستید. یک جا مرد کوتاه بیابد، یک جا زن کوتاه بیاد. یکی اینجا از سلیقه و خواست خود بگذرد، دیگری در جای دیگر، تا بتوانید با یکدیگر زندگی کنید.
 
**کمک واقعی به همسر چیست؟
 
غمخوار هم باشید... کمک واقعی این است که دو نفر غمها را از دل هم برطرف کنند. هرکسی در دوره زندگیش گرفتاری و مشکل و غمی پیدا می‌کند و ممکن است دچار ابهام و تردید شود. آن دیگری در چنین موقعیتی باید به کمک همسرش بشتابد و به او کمک کند. غم را از دل او بردارد. او را راهنمایی کند و اشتباه و خطای او را بر طرف کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: