به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
موسسه حفظ و نشر آثار امام یک موسسه خنثی‌ شده و آن رسالت و ماموریتی که سید احمد آقا دنبال می‌کرد به کلی فراموش شده و به شکل باندی درآمده است. اگر موسسه حفظ و تنظیم آثار امام واقعا به مسئولیت خود پایبند بود حضور فردی چون آقای عبدالله نوری در آنجا معنا نداشت.
"خیبرآنلاین" -حجت الاسلام سیدحمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی درباره ادعاهای هاشمی درباره مخالفت امام با شعار مرگ بر آمریکای ملت ایران اظهار داشت: اهداف،‌ آرمان‌ها و رهنمودهای امام ریشه در احکام اسلام داشت و برگرفته از قرآن بود. امام هیچ وقت سخن و مطلبی منهای موازین اسلامی و احکام الهی بیان نکردند آنچه را که دستور می‌دادند و بر روی آن تاکید داشتند و پا می‌فشردند برگرفته از قرآن بود.

به گزارش فارس،روحانی ادامه داد: مسئله مرگ بر آمریکا به حقیقت دستور قرآن است. خداوند دوست ندارد کسی صدا به ناسزاگویی بلند کند و مگر آن کسی که مورد ظلم قرار گرفته است. آمریکا به عنوان شیطان بزرگ به ملت ایران ظلم‌های فراوانی کرد که در تاریخ انقلاب محفوظ است، بنابراین مبارزه با آمریکا و شعار مرگ بر آمریکا یک دستور قرآنی است که امام نیز بر آن تاکید داشتند.

* عاشقان یقه چاک آمریکا در داخل به دنبال فرار آمریکا از مخمصه هستند

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که احساس می‌شود تلاش آگاهانه‌ای در جهت تحریف برخی اظهارت امام(ره) به بهانه مذاکره با آمریکا صورت می‌گیرد، تصریح کرد: به نظر من اصل جریان برمی‌گردد به اینکه آمریکا در منطقه به بن‌بست رسیده است. شکست آمریکا در سوریه آخرین و اولین شکست نبود و تلاش می‌کند خود را نجات دهد از این رو مطرح کردن حذف مرگ بر آمریکا در داخل از سوی کسانی که عاشقان یقه چاک آمریکا هستند برای این صورت می گیرد که می‌خواهند آمریکا بدون آبروریزی از این مخمصه فرار کند.

*هاشمی به گفته خودش هیچگاه یک انقلابی نبود

وی درباره علت تلاش های هاشمی برای محو شعار مرگ بر آمریکا یادآور شد: آقای هاشمی به چند علت موضوع حذف شعار مرگ برآمریکا را مطرح می‌کند؛ علت اول این است که آقای هاشمی هیچ وقت یک مرد انقلابی نبود و خود آقای هاشمی در کتاب آقای زیباکلام تحت عنوان هاشمی بدون روتوش صریحاً می‌گوید که اگر شاه به اصل دوم متمم قانون اساسی عمل می‌کرد و مقداری فشار و استبداد را کم می‌کرد احتیاجی به انقلاب نبود. بنابراین ایشان روحیه انقلابی نداشت و در حقیقت در هاشمی رفسنجانی بیشتر اندیشه‌های لیبرالیستی پررنگ بود تا روحیه انقلابی که در نهایت خواه و ناخواه با یک انقلاب مواجه شد.

«عامل دیگری که آقای هاشمی را به این ورطه کشیده است آن است که وی احساس می‌کند در میان مردم پایگاهی ندارد. از انتخابات مجلس ششم تا انتخابات ریاست جمهوری سال 84، اینها نشان داد که آقای هاشمی پایگاه مردمی را از دست داده است بنابراین کسانی که پایگاه مردمی ندارند بالاخره می‌خواهند به جایی چنگ بزنند و همیشه مطرح باشند.»

*هاشمی از جایگاه امام برای طرح اندیشه های سازشکارانه خرج می کند

روحانی ضمن بیان این مطلب ادامه داد: : آقای هاشمی رفسنجانی درحال حاضر می‌خواهد آن اندیشه‌های سازشکارانه لیبرالیستی خود را پیش ببرد و بالاخره یک سکوی پرشی و توجیهی برای خود درست کند و حال چه بهتر اینکه از امام راحل خرج کند. و به خیال خودش امروز نه امام است نه احمدآقایی وجود دارد که این ادعاها را تکذیب کند بنابراین با بیان چنین اظهاراتی به نقل از بزرگانی همچون امام سعی می‌کند راه توجیهی برای روش خود پیدا کند.

* موسسه حفظ و نشر آثار امام رسالت حاج احمد را فراموش کرده است

این تاریخ نویس معاصر کشورمان در ادامه این گفت وگو درباره علت سکوت موسسه حفظ آثار امام درباره تحریفات اندیشه های امام راحل گفت: اگر حقیقت را بخواهید موسسه حفظ و نشر آثار امام یک موسسه خنثی‌ شده و آن رسالت و ماموریتی که سید احمد آقا دنبال می‌کرد به کلی فراموش شده و به شکل باندی درآمده است. اگر موسسه حفظ و تنظیم آثار امام واقعا به مسئولیت خود پایبند بود حضور فردی چون آقای عبدالله نوری در آنجا معنا نداشت.

*موسسه امام باید از چنگ افراد فعلی خارج شود

وی تاکید کرد: واقعاً موسسه از مسیر خود به کلی منحرف شده است و در حقیقت باید یک فکر اساسی شود و این موسسه از چنگ افرادی که آنجا را به عنوان دکان و محلی برای پیشبرد اهداف انحرافی خود درست کرد‌ه‌اند خارج شود.

روحانی درباره سکوت این موسسه در قبال توهین نوه امام به شهدا و امام شهدا گفت: مؤسسه حفظ آثار امام به موسسه‌ای خنثی تبدیل شده است که در جهت منافع یک باند خاص حرکت می‌کند و اگر در خط امام قرار داشت، به پاتوق دشمنان انقلاب و طرفداران مهدی هاشمی و شیخ حسینعلی منتظری تبدیل نمی‌شد و معلوم است هدف آنها این است که خط امام را به انحراف بکشند و از اول به دنبال این بودند که با بعد از رحلت امام اینطور جلوه دهند که خط امام با خود امام دفن شده است.

* خاطره‌سازی دروغ نزدیکان امام خیانت به امام و پاسداران و خانواده شهداست

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی تاکید کرد: ملت ما آگاه‌تر از این است که با این جوسازی‌ها و خاطره‌سازی‌ها فریب بخورد اما به هر حال این نوع گفتارها و خاطره‌گویی‌ها، دروغ، خیانت و اهانت به امام (ره)، پاسداران و خانواده معظم شهداست که دستگاه قضایی باید به صورت جدی با آن برخورد کند در غیر این صورت آنها جری‌تر شده و بیشتر به مقدسات توهین می‌کنند.

این نشان‌دهنده استیصال و بدبختی آنهاست که وقتی راهی برای منزوی کردن و به بیراهه کشاندن خط امام پیدا نکرده‌اند، به این اهانت‌ها روی آورده‌اند.

*امام با فردی مثل هاشمی حرف درگوشی نداشت

روحانی در پاسخ به این سوال که با توجه به سابقه همجواری با امام آیا در آن دوران موضوعی پیش آمده بود که حضرت امام با شعار مرگ بر آمریکا مخالفتی کنند؟گفت: امام هیچ چیز را به هیچ‌کس در گوشی نمی‌گفت و اگر حرفی داشت با مردم حرف می‌زد. یکی از ویژگی‌های برجسته امام هم همین بود که امام با مردم صادق بود و مردم را محرم راز می‌دانست و با آنان با صداقت حرف می‌زد. هیچ وقت اینگونه نبود که امام نیتی داشته باشد و آن را بخواهد در گوشی به کسی بگوید، آن هم به آدمی مثل هاشمی.

* امام هرگز به شعار مرگ بر آمریکا نظر منفی نداشت

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با بیان اینکه هرگز اینگونه نبود که امام به شعار مرگ بر آمریکا نظر منفی داشته باشد تصریح کرد: ویژگی امام این بود که با مردم خیلی صادق بود و رشید و قاطع حرف خود را می‌زد.

*اگر هاشمی از سکوت امام تلقی موافقت داشت در بوق می کرد

وی بر همین اساس به ماجرای نامه هاشمی برای رابطه با آمریکا در سال 66 و سکوت حضرت امام در قبال آن اشاره کرد و گفت: اینکه آقای هاشمی رفسنجانی ادعا می‌کند که امام با سکوتش این را تایید کرد، نفهمیده است؛ البته فهمیده است اما اعمال غرض می‌کند. اگر او از سکوت امام چنین برداشتی می‌کرد، به هر نحوی بود همان زمان آن را بوق می‌کرد.

* امام درباره پیشنهادات پوچ بی اعتنا بود

وی افزود: یکی از ویژگی‌هایی که امام داشت و من در نجف به آن پی بردم، این بود که ایشان در مقابل سوالات و پیشنهادات پوچ و بی‌مایه اصلا اعتنایی نداشت و جواب نمی‌داد.

* اگر امام موافق حذف شعار مرگ بر آمریکا بودند در اعلام آن درنگ نمی‌کردند

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی درباره اینکه چرا موسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام تا به حال این موارد را رسما اعلام نکرده است و به نوعی مدعی این هستند امام موافق حذف شعار بودند؟تصریح کرد: همچین چیزی نبوده است اینها تنها ادعا است اگر امام واقعا موافق بودند درنگ نمی‌کردند امام چیزی را که موافق بودند به سرعت اجرا می‌کردند، امام اگر موافق بودند که این شعار مرگ بر آمریکا باید حذف شود درنگ نمی‌کردند و اعلام می‌کردند.

روحانی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا واقعاً دشمنی آمریکا با ایران به خاطر شعار مرگ بر آمریکا و تسخیر سفارت است و چه مسائلی باعث شد که امام آمریکا را شیطان بزرگ معرفی کند؟خاطرنشان کرد: واقعیت این است که آنهایی که فکر می‌کنند دیگر ما مرگ بر آمریکا نگوییم و پرچم آمریکا را آتش نزنیم آمریکا با ما کنار می‌آید یا آمریکا را نشناخته‌اند و یا از الفبای سیاست به آن صورت که باید اطلاع داشته باشند، خبر ندارند. آمریکا یک سلسله منافعی در سطح جهانی دارد که انقلاب ایران و راه و خط امام آن منافع را به خطر انداخته است و تمام تلاش آمریکا این است که به یک نحوی ما را از آن راهی که امام برای ما مشخص کردند باز بدارند.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با اشاره به مذاکره تلفنی روحانی و اوباما متذکر شد: آمریکا به دنبال این است که به دنیا القا کند ایران در راه خود شکست خورد، همین ملاقاتی که وزیر خارجه ما با جان کری کرد و یا همان چند دقیقه‌ای که رئیس‌جمهور ایران با رئیس‌جمهور آمریکا حرف زد که آنها بلافاصله به تبلیغات امپریالیستی خود در بوق و کرنا دمیدند که ایران به سازش و تسلیم شد لذا اینکه مقام معظم رهبری اشاره کردند که برخی کارها به جا نبود به دلیل همین سوء استفاده آمریکایی‌ها از آن اقدامات بود.

وی با اشاره موضع گیری تند اوباما درباره روی میز بودن گزینه نظامی، تصریح کرد: اینگونه ملاقات‌ها، گفت‌وگوها و گرایش‌ها باعث می‌شود که آمریکا در مسیر استعماری،‌استبدادی و فاشیستی خودش بیش‌تر تقویت شود و سعی کند فشارها را تشدید که در نتیجه ملت‌ها را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد.

*گفت وگوی تلفنی با اوباما باعث تشدید فشارها شد

«به نظر من همین گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور ما با اوباما و مذاکرات آقای ظریف یا جان کری علیرغم اینکه نتیجه‌ای در برنداشت بلکه باعث شد آمریکایی‌ها بر تحریم و تحت فشار قرار دادن ایران مصمم‌تر شوند.»

*اگر نتیجه نظرسنجی خلاف خواسته شان باشد می گویند تقلب شده است

روحانی در خصوص نظرسنجی در مورد رابطه با آمریکا اظهار داشت: ملت‌ ما در طول این سی و چند سال همواره با حضور در تظاهرات و راهپیمایی‌ها نظر خود را در خصوص چنین نظرسنجی‌هایی اعلام کرده‌اند. و قطعا در روز 13 آبان امسال مجدد نظرشان را در این خصوص بیان می‌کنند.راهپیمایی 13 آبان بهترین نظرسنجی در این باره است. البته این را هم عرض کنم که این آقایانی که امروز از نظرسنجی سخن میگویند اگر فردا روزی نظرسنجی صورت بگیرد می‌گوید تقلب شد چراکه نتیجه نظرسنجی به نفع آنان نیست باشد و در غیر این صورت می‌گویند تقلب صورت گرفته است. اگر آن‌ها به دنبال نظرسنجی هستند مردم در همین تظاهرات خیابانی نظر خود را اعلام می‌کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: