به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
وزیر نیرو با هشدار به مشترکان پرمصرف آب در کشور به ویژه تهران، گفت: برای اجرای 19 راهکار فوری نجات دریاچه ارومیه ایجاد ستاد احیا در دولت به تصویب رسید.
"خیبرآنلاین" -حمید چیت چیان امروز در یک نشست خبری با اشاره به این که هم اکنون 18 میلیون مشترک آب در کشور داریم، گفت: با وجود این که در سال آبی 91-92 میزان بارش در کشور تقریباً در حد نرمال بود اما با این وجود میزان روان آبها حدود 45 درصد کاهش داشته و به همین دلیل میزان پیش بینی ذخایر آبی کشور تقلیل یافت و امروز ما برای دو سال ذخیره آب در پشت سدها نداریم.

به گزارش مهر،وزیر نیرو اظهار داشت: هم اکنون مطالعات بازنگری در احداث سدهای جدید در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته و با توجه به تغییرات اقلیم و میزان تغییرات الگوی بارش و همچنین افزایش برداشته های غیرمجاز در سرشاخه های رودخانه در کنار استفاده بی رویه از منابع زیرزمینی؛ ساخت سدهای جدید در دستور بازنگری وزارت نیرو قرار گرفته است.

چیت چیان ادامه داد: ممکن است برخی سدها فاقد توجیه فنی لازم برای ساخت باشند و برخی نیز دچار تغییر طراحی شوند. در سد بختیاری نیز که هزینه های بسیار بالایی دارد دوباره موضوع توجیه فنی و اقتصادی آن مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و در این رابطه تا کنون دو جلسه فنی برگزار کردیم و به زودی در این باره نیز به یک تصمیم جدید خواهیم رسید.

وی در خصوص انتقال آب خزر به مرکز کشور خاطرنشان کرد: موضوع شیرین سازی 200 میلیون متر مکعب آب دریای خزر برای انتقال به شهرهایی مانند سمنان در مرکز کشور در حال حاضر در مرحله مطالعاتی قرار دارد و اخیراً رئیس سازمان محیط زیست نیز مکاتبه هایی در این زمینه با وزارت نیرو داشته و ابعاد زیست محیطی اجرای این پروژه را مطرح کرد.

وی افزود: وزارت نیرو برای این موضوع یک ردیف اعتباری مطالعاتی دارد و برای اجرای کامل آن نتایج مطالعات را در اختیار محیط زیست قرار می دهیم و پس از تایید این سازمان امکان احداث خط انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران خواهد بود و در غیر این صورت بدون مجوز امکان پذیر نیست. با این حال تمام ملاحظات بین المللی نیز انجام می شود.

وزیر نیرو در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص وضعیت اجرای 19 راهکار فوری دولت برای نجات دریاچه ارومیه گفت: ما در قالب کارگروهی که برای این موضوع تشکیل داده بودیم، 10 روز زودتر نتایج را در اختیار دولت قرار دادیم و 24 راهکار مورد بررسی قرار گرفت.

چیت چیان بیان داشت: با این وجود، اعتبارات در سال 91 بسیار ناچیز بود و مجموعاً 10 میلیارد تومان برای این موضع تخصیص یافت و امسال نیز 24 میلیارد تومان اعتبار جدید برای بررسی احیای دریاچه ارومیه پیش بینی شده بود که تاکنون تنها 8 میلیارد تومان آن پرداخت شد.

وی اظهار داشت: با نظرخواهی از مجامع تخصصی تعداد طرحها به 43 مورد رسید که در نهایت در دولت از این تعداد طرح 19 مورد که فوریت داشت به تصویب دولت رسید و از این طریق وزارت نیرو، کشاورزی و محیط زیست برای اجرای این راهکارها آماده شدند.

وزیر نیرو تصریح کرد: در روزهای آینده مجری طرح احیای دریاچه ارومیه را نیز مشخص می کنیم و ستاد احیای دریاچه هم در دولت به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور نیز وعده داد که منابع کافی برای این کار را در اختیار مجری و وزارت نیرو قرار بدهد. با توجه به این که هم اکنون از نیمه سال عبور کرده ایم و قسمت عمده اقدامات از سال 93 به بعد انجام می شود ولی هم اکنون در حد اعتبارت در این حوزه متمرکز هستیم و مطالعات انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه نیز آغاز شد.

چیت چیان از اعلام آمادگی یک شرکت خصوصی بین المللی برای تامین منابع لازم مطالعات برای احیای دریاچه ارومیه خبر و افزود: مسایل تالاب های کشور مختص به دریاچه ارومیه نیست و متاسفانه تالاب های دیگری هستند که کم و بی به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شده اند اما دولت و وزارت نیرو با حداکثر توان برای جلوگیری از بروز فاجعه زیست محیطی در کشور تلاش می کند.

وزیر نیرو در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص هشدارهای وی به مشترکان آب در خصوص احتمال جیره بندی آب و این که این نوع سخن گفتن با مردم پس از سالهای طولانی مطرح می شود، گفت: از ابتدای سال جاری تا 12 آبان ماه میزان بارش در کشور تنها 10 میلیمتر بود که در سال آبی گذشته در همین مدت متوسط بارندگی کشور 15 میلیمتر بود بنابراین میزان بارندگی نسبت به سال گذشته به یک سوم کاهش پیدا کرده و هم اکنون ذخیره 5 سد آبی تهران دارای افت شدیدی شده است.

چیت چیان خاطرنشان کرد: از مردم تهران خواستیم که حداقل 20 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند تا بتوان از این وضعیت عبور کرد و اگر صرفه جویی بوشد اطمینان می دهیم که موضوع جیره بندی را در بحث آب نخواهیم داشت.

وی در ارتباط با پروژه های آبرسانی به شهرهای بزرگ هم گفت: در سال های گذشته برای آبرسانی به شهرهایی مانند اهواز، شیراز، زاهدان، تبریز و تهران انجام شد اما با کاهش منابع آب دوباره در این شهرها مشکلات تامین آب داریم و این مساله هم اکنون مورد توجه وزارت نیرو قرار دارد.

وزیر نیرو به جلسه روز گذشته که با حضور رئیس جمهور برگزار شد اشاره کرد و بیان داشت: برای تامین مالی آبرسانی شهرها تدابیری اندیشه می شود و در شورای عالی آب نیز قرار است در نحوه ساخت سدهای جدید مطالعه و بازنگری صورت گیرد و در نهایت هر تغییر جدیدی به تصویب شورای عالی آب برسد. همچنین موضوع انتقال آب بین حوزه ای نیز باید در این شورا تصویب شود اما تکالیف جدید بر عهده وزارت کشاورزی است که طی دو ماه آینده برای اتخاذ روش های بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی برنامه ریزی کند.

وی همچنین به مساله برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی اشاره کرد و افزود: در این رابطه به زودی اقدامات قانونی را برای هرگونه برداشت غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی صورت خواهیم داد.

وزیر نیرو همچنین درباره تکلیف احداث تصفیه خانه هفتم تهران برای انتقال آب سد ماملو به شهر تهران اظهار داشت: این پروژه هنوز به اتمام نرسیده و از این طریق محدودیتی در تامین آب شرب داریم اما اقداماتی برای تصفیه پساب فاضلاب تهران برای استفاده از شدت ورامین و پاکدشت انجام می شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: