به‌روز شده در: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
"خیبرآنلاین" -

* پیامک

- بر روی رضـا شمـس امامت صلـوات/بر شافع ما روز قیامـت صـلوات/در شـام ولادتـش که شادنـد همـه/بفرست بر این روح کرامت صلوات صلوات

- گفتی که بلا بلا بلا ، گفتم چشم/از روز الست با رضا گفتم چشم/من آمده ام تا به ولایت برسم/گفتی انا من شروطها، گفتم چشم

- بلیط ماندن است مانده روی دستهای من/در این همه مسافر حرم نبود جای من؟/رفیق عازم سفر، فقط «سلام» را ببر/سفارش مریض حضرت امام را ببر

- کاش من یک بچه آهو می شدم/می دویدم روز و شب در دشتها/توی کوه و دشت و صحرا روز و شب/می دویدم تا که می دیدم تو را

- نقاره ها ز اوج مناره وزیده اند/مردم صدای آمدنت را شنیده اند/زیباتر از همیشه شده آستان تو/آقا! چقدر ریسه برایت کشیده اند

- امام رضا(ع): خداوند پرحرفی و تلف کردن ثروت و اظهار نیازکردن زیاد از همنوعان را دشمن می دارد.

- السلام ای حضرت سلطان عشق/یا علی موسی الرضا ای جان عشق/السلام ای بهر عاشق سرنوشت/السلام ای تربتت باغ بهشت

- ای پسر فاطمه، نور هدی/سبزترین باغ بهار خدا/با تو دل از غصه رها می شود/پاکتر از آینه ها می شود/ای گل گلزار خدا، یا رضا/آینه ی قبله نما یا رضا

- حریمت قبله ی جانم/بود حب تو ایمانم/تو را هر لحظه می خوانم/رضا جانم، رضا جانم/منم مست ولای تو/گدایم من گدای تو/نهادم سر به پای تو/رضا جانم، رضا جانم

- تا به مشهـد پای کوبـان می رویـم/در حرم با چشم گریـان می رویـم

-به گوش دل ندا آمد، که یار دلربا آمد/به درد ما دوا آمد، رضا آمد، رضا آمد/خدا داد آنچه را وعده،‌ بشد در ماه ذیقعده/که آمد بهترین بنده، رضا آمد، رضا آمد

- زائری بارانی ام، آقا به دادم می رسی؟/بی پناهم، خسته ام، تنها، به دادم می رسی؟/گر چه آهو نیستم اما پر از دلتنگی ام/ضامن چشمان آهوها به دادم می رسی؟/از کبوترها که می پرسم نشانم می دهند/گنبد و گلدسته هایت را، به دادم می رسی؟/من دخیل التماسم را به چشمت بسته ام/هشتمین دردانه ی زهرا، به دادم می رسی؟

- ز آستان رضا سرخط امان دارم/رخ نیاز بر این پاک آستان دارم/اگر چه کم ز غبارم، به شوق نکهت گل/همیشه جای در این طرفه بوستان دارم/ز تیر حادثه مرغی شکسته بال و پرم/درین چمن به صد امید آشیان دارم

- کفترا پر بزنین به دور گنبد طلا/دور گنبد بشینین نیابت از کرببلا/پر و بالهاتون رو با هم وا کنید/دل به هم بدید همه آوا کنید/ذکر یا امام رضا امام رضا به زبون بگیرید و صفا کنید

- آقا گداتو پس نزن/اون که فقط می خواد یه چیز/عمری کبوترت شدم/یه بار برام گندم بریز

- با نام رضا به ســـینه ها گل بزنید/با اشک به بارگاه او پل بزنید/فرمود که هر زمان گرفتار شدید/بردامن ما دست توسل بزنید



* آثار و برکات زیارت امام رضا(ع)

1) حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: «پاره ای از تن من در زمین خراسان دفن خواهد شد، مؤمنی او را زیارت نکند، مگر آنکه خداوند عزوجل بهشت را بر او واجب گرداند، و آتش را بر بدنش حرام کند.» عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 255، ح 4، امالی شیخ صدوق (رحمت الله علیه) ص 60 . 
 
2) از حضرت امام رضا (علیه السلام) روایت شده است که فرمودند: «هر که برای زیارتم بار سفر بندد، دعایش مستجاب و گناهانش آمرزیده شود، هر که مرا در آن قطعه زمین زیارت کند، همانند کسی است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را زیارت کرده باشد و خداوند اجر هزار حج مقبول و هزار عمره ی مقبوله برای او بنویسد و من و پدرانم شفاعت کنندگان او در روز قیامت باشیم، و این قطعه زمین باغی است از باغهای بهشت و محل رفت و آمد فرشتگان است و تا ابد گروهی از آسمان نازل می شوند و گروهی بالا می روند تا آن که در صور بدمند. ( روز قیامت) «بحارالانوار، ج 102، ص 44، ح 51». 
 
3) حضرت امام جواد (علیه السلام) می فرمایند:«هر که قبر پدرم در طوس را زیارت کند، خداوند گناهان گذشته و آینده ی او را بیامرزد، و روز قیامت منبری رو به روی منبر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای او نصب کند تا آن که خداوند از حسابرسی بندگانش فارغ شود.» «عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 259، ح 19». 
 
4) از حضرت امام جواد (علیه السلام) روایت شده است که فرمودند: «برای کسی که پدرم (علیه السلام) را عارف به حقش در طوس زیارت کند، بهشت را از سوی خدای متعال ضمانت می کنم.»«عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج 2، ص 256، ح 7». 
 
5) از عبدالعظیم حسنی روایت شده است که گفت: شنیدم امام محمد بن علی الجواد (علیهماالسلام) می فرمایند: «هر که پدرم را زیارت کند و از باران یا سرما یا گرما به او آزاری رسد، خداوند آتش را بر بدنش حرام کند.»«امالی شیخ صدوق (رحمت الله علیه)، ص 521». 
 
6) از علی بن حسن بن فضال به نقل از پدرش روایت شده است که گفت: مردی از اهل خراسان به حضرت رضا (علیه السلام) عرض کرد: ای فرزند رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) من رسول خدا را در خواب دیدم که به من می فرمودند: « وقتی پاره ی تن مرا در زمینتان به خاک بسپارند، و امانتم را به شما بسپارند، و ستاره ی من در خاک شما غروب کند، شما را چه خواهد شد؟ 
از امام علی بن محمد الهادی (علیهماالسلام) روایت شده است که فرمودند: «هر که از خداوند تبارک و تعالی حاجتی دارد، با غسل به زیارت قبر جدم امام رضا علیه السلام در طوس برود و نزد سر مبارکش دو رکعت نماز گذارد و حاجتش را در قنوت از خدا بخواهد، همانا اجابت می شود، مگر آن که گناهی یا قطع رحمی بخواهد، ما به درستی که محل قبرش، قطعه زمینی از زمینهای بهشت است، مؤمنی او را زیارت نکند، مگر آن که خداوند از آتش برهاندش و در بهشت جایگزینش سازد. 
 
پس امام رضا (علیه السلام) به او فرمودند: «من آن کسی هستم که در زمین شما دفن می شوم، و من پاره ی تن پیامبر شما هستم، و من آن ودیعه و ستاره هستم، به راستی که هر کس مرا زیارت کند و حق و اطاعت مرا که خدا واجب کرده است ، بشناسد، من و پدرانم در روز قیامت شفیع او خواهیم بود، و هر که را روز قیامت ما شفیعش باشیم، نجات یافته است، حتی اگر گناهان جن و انس بر دوش او باشد. 
 
پدرم ازجدم از پدرش از پدرانش (علیهم السلام) به من فرمودند: همانا رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: هر که مرا در خواب ببیند، مرا دیده است، زیرا شیطان به صورت من درنمی آید و نه به صورت کسی از اوصیاء من، و نه به صورت کسی از شیعیانشان، و خواب صادق جزیی از هفتاد جزء نبوت است.» «عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج 2، ص 257، ح 11، امالی شیخ صدوق (رحمت الله علیه) ص 61). 
 
7) از امام علی بن محمد الهادی (علیهماالسلام) روایت شده است که فرمودند: «هر که از خداوند تبارک و تعالی حاجتی دارد، با غسل به زیارت قبر جدم امام رضا علیه السلام در طوس برود و نزد سر مبارکش دو رکعت نماز گذارد و حاجتش را در قنوت از خدا بخواهد، همانا اجابت می شود، مگر آن که گناهی یا قطع رحمی بخواهد، ما به درستی که محل قبرش، قطعه زمینی از زمینهای بهشت است، مؤمنی او را زیارت نکند، مگر آن که خداوند از آتش برهاندش و در بهشت جایگزینش سازد.«عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج 2، ص 262، ح 32، امالی شیخ صدوق (رحمت الله علیه) ص 471». 
 
8) حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: «مردی از فرزندان من در زمین خراسان مظلومانه با زهر کشته خواهد شد، نامش نام من، و نام پدرش نام پسر عمران، موسی (علیه السلام) است. همانا هر که او را در غربتش زیارت کند، خداوند عزوجل گناهان گذشته و آینده ی او را بیامرزد، حتی اگر به عدد ستارگان و قطره های باران و برگ درختان باشد.» «عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج 2، ص 258، ح 17». 
 
9) از حضرت امام صادق (علیه السلام) روایت شده: «نواده ی من در زمین خراسان، در شهری که به آن طوس گفته می شود، کشته خواهد شد، هر که او را در طوس زیارت کند، و عارف به حقش باشد، روز قیامت دستش را می گیرم، و داخل بهشت می کنم، حتی اگر دارای گناهان کبیره باشد.» 
 
راوی گفت: پرسیدم فدایت شوم عرفان حقش چیست؟ فرمودند: «بداند همانا او امامی است که طاعتش واجب است و شهید غریب است، هر که او را زیارت در حالی که عارف به حقش باشد، خداوند عزوجل پاداش هفتاد هزار شهید راستینی را که در رکاب رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم به شهادت رسیده اند، به او عطا خواهد کرد. امالی شیخ صدوق، صفحه 105، عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج 2، ص 259، ح 18 
 
10) از سلیمان بن حفص روایت شده که گفت: شنیدم اباالحسن موسی بن جعفر (علیه السلام) می فرماید: همانا فرزندم علی مظلومانه با زهر کشته می شود، و در کنار هارون در طوس دفن می شود، هر که او را زیارت کند، مانند کسی است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را زیارت کرده باشد.«عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج 2، ص 260، ح 23» 
از سلیمان بن حفص روایت شده که گفت: شنیدم اباالحسن موسی بن جعفر (علیه السلام) می فرماید: همانا فرزندم علی مظلومانه با زهر کشته می شود، و در کنار هارون در طوس دفن می شود، هر که او را زیارت کند، مانند کسی است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را زیارت کرده باشد. 
 
11) از علی بن عبدالله بن قطرب روایت شده که گفت: فرزندان حضرت موسی بن جعفر (علیهماالسلام) نزد ایشان جمع بودند، امام رضا (علیه السلام) که در اول جوانی بودند، از مقابل حضرت موسی بن جعفر (علیهماالسلام) عبور کردند، امام موسی کاظم (علیه السلام) فرمودند: «این فرزند دلبندم در زمین غربت می میرد، هر که او را با اعتقاد به امامتش و عارف به حقش زیارت کند، نزد خداوند عزوجل مانند شهدای بدر است.»«کامل الزیارات، ص 304، ح 5». 
 
12) حضرت امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: «هر که مرا در غربتم و دوری مزارم زیارت کند، روز قیامت در سه جا به فریادش می رسم ، تا از هول و وحشت آن مکانها نجاتش دهم: هنگامی که نامه ها به چپ و راست تقسیم می شود، هنگام صراط، و هنگام سنجش اعمال.»امالی شیخ صدوق (رحمه الله علیه)، ص 106، ج 220 ، کامل الزیارات، ص 304، ح 4، عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج 2، ص 25، ح 2. 
 
13) از هروی روایت شده است که گفت: از حضرت امام رضا (علیه السلام) شنیدم که فرمودند:«به خدا قسم هیچ یک از ما نیست، جز این که کشته و شهید شود.» عرض کردند: یابن رسول الله، شما را چه کسی خواهد کشت؟ فرمودند: «بدترین خلق خدا در زمان من، مرا به وسیله ی زهر می کشد، سپس مرا در مکانی دورافتاده و سرزمین غربت دفن می کند، بدان هر که مرا در غربتم زیارت کند، خداوند عزوجل اجر صد هزار شهید و صد هزار صدیق و صد هزار حج کننده و عمره کننده و صد هزار مجاهد را برای او می نویسد، و با ما محشور می شود، و در درجات عالی بهشت همراه ما می باشد.»«عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج 2، ص 256، ح 9، امالی شیخ صدوق (رحمت الله علیه) ص 61». 
 
14) از حضرت امام رضا (علیه السلام) روایت شده است که فرمودند: «من در زمین غربت کشته و مسموم و مدفون می شوم، این را از سخنانی دانستم که پدرم از پدرش که از پدرانش علی بن ابی طالب (علیهم السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای من وصیت می کرد، همانا هر که مرا در غربتم زیارت کند، من و پدرانم شفاعت کنندگان او در روز قیامت هستیم، و هر که ما شفیع او باشیم، نجات می یابد حتی اگر گناهان انس و جن را بر دوش داشته باشد.»«عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج 2، ص 263، ح 33، امالی شیخ صدوق (رحمت الله علیه)، ص499». 
 
15) از هروی روایت شده که گفت : حضرت رضا (علیه السلام) در گنبدی که قبر هارون الرشید در آن بود داخل شدند، سپس با دست خویش بر کنار آن خطی کشیدند و فرمودند: «اینجا خاک من است، و در آن دفن خواهم شد، و خداوند این مکان را محل رفت و آمد شیعیان و دوستدارانم قرار می دهد، به خدا قسم زیارت کننده یی از آنها مرا زیارت نکند، و سلام دهنده یی از آنها بر من سلام نکند، مگر آن که مغفرت و رحمت خدا با شفاعت ما اهل بیت بر او واجب شود.» عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج 2، ص 136 ، ح 1.




* شعر

طلوع شمس ندیدی ز نجم اگر محسوس‏
ببین ز نجمه به عالم طلوع شمس شموس‏
نموده انفس و آفاق را قرین سرور
شهی که نفس نفیسش بود انیس نفوس‏
تبارک الله از این روز اسعد میمون‏
که هست مولد شاه حجاز خسرو طوس‏
خدیو خطه‏ی طوس آن که عارفان ندهند
گدائی در او را به حشمت کاووس‏
امام جن و بشر کش بر آستانه‏ی قدس‏
ملایک‏اند دمادم به ذکر یا قدوس‏
مه سپهر ولایت شهی که در هر صبح‏
زند به خاک درش آفتاب گردون بوس‏
ز رشک خادم کویش رواست خازن خلد
همی گزد لب و بر هم زند کف افسوس‏
عجب نباشد اگر فایق آمد از هر باب‏
گه مباحثه با عالم یهود و مجوس
چه جلوه ذره کند در مقابل خورشید
چه صرفه قطره برد در کنار اقیانوس‏
چه شد دنائت مأمون و کینه‏توزی او
کجاست آن همه تزویر و حیله و سالوس؟!
بگو بیا و ببین حشمت خدائی وی‏
که آن به دیده‏ی خلق خدا بود محسوس‏
همیشه بر سر بام جهان به کوری خصم‏
به نام نامی آن شه فلک نوازد کوس
درون جسم گدازد دل حسودانش‏
چنان که شمع گدازد میانه‏ی فانوس‏
شهی که وحش بیابان از او گرفته مراد
«صغیر» کی شود از لطف و رحمتش مأیوس‏

* شاعر: صغیر اصفهانی


* چرا زیارت شمس الشموس افضل اعمال است؟

در میان روایاتی که در باره فضیلت زیارت امام هشتم، علی بن موسی الرضا(ع) وجود دارد،[1] به روایاتی صحیح بر می خوریم که زیارت آن حضرت را افضل از زیارت امام حسین(ع) شمرده است. با مشاهده این روایت این سئوال به ذهن خطور می کند که با توجه به مقام والای سید الشهداء (ع) که تأکید فراوانی بر زیارت آن حضرت در مناسبت های مختلف حتی شب قدر شده، و برای هر مناسبتی هم زیارت مخصوصی وارد شده، برتری زیارت امام هشتم(ع) بر زیارت امام حسین(ع) چه معنا و مفهومی دارد؟

 

آیا از این روایت «برتریِ مطلق» در هر زمان و نسبت به هر کسی استفاده می شود، یا «برتریِ نسبی» مورد نظر است؟ برای روشن شدن مسئله لازم است روایات مورد نظر را نقل کرده، مفاد آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و احتمالات مختلف را مدّ نظر قرار دهیم.

 

  روایت اول

  علىّ بن مهزیار از امام جواد (ع) نقل کرده که به امام عرض کردم: جُعلتُ فداک! زیارة الرّضا صلوات اللَّه علیه افضل ام زیارة ابى عبد اللَّه الحسین صلوات اللَّه علیه ؟ فرمود: «زیارة اَبى‏ افضل، و ذلک انّ ابا عبد اللَّه صلوات اللَّه علیه یَِزورُهُ کلُّ النّاس و ابى صلوات اللَّه علیه لا یَزورُهُ الّا الخواصُّ من الشّیعة.» (کلینی، کافی: ج9، ص335، طبع دارالحدیث)

  علامه محمد تقی مجلسی برای حدیث سی و نُه سند صحیح و پنج سند حسن سراغ دارد.(لوامع صاحبقرانى، ج8، ص548)

  در این روایت امام ضمن بیان برتری زیارت امام رضا (ع) به منظور برطرف شدن هر گونه شبهه ای، دلیل این برتری را هم متذکر شده اند. گویا امام از سئوالِ شخصیتی مثل علی بن مهزیار در این خصوص به وجود شبهه ای در ذهن شیعیان پی برده، و به همین جهت دلیل برتری زیارت پدر بزرگوار شان، امام رضا(ع) را هم توضیح داده، و فرمودند:

  «برتری زیارت پدرم از زیارت امام حسین(ع) از آن رو است که امام حسین را همه مردم زیارت می کنند، ولی پدرم را جز خواصّ از شیعیان زیارت نمی کنند.»

 

  روایت دوم

  مُحَمَّدِ بْنِ سُلَیْمَان می گوید: از امام جواد(ع) در باره کسی که حج بجا آورده و خداوند او را بر انجام حج و عمره اش یاری کرده بود، پرسیدم. او پس از فراغت از حج به زیارت پیامبر رفته و بر آن حضرت درود فرستاد و سپس شما را با معرفت زیارت کرد، می داند که شما حجت خدا بر مردم هستید. سپس به زیارت اباعبدالله الحسین(ع) رفت و به او سلام کرد، سپس به بغداد رفته و به موسی بن جعفر(ع) عرضِ سلام نمود. آن گاه به شهر و دیار خود بازگشت. در وقت حج بار دیگر خداوند حجِ خانه خود را به او ارزانی داشت. آیا حج دوبارة او بعد از انجام حج واجب بهتر است یا این که به زیارت پدر شما علی بن موسی الرضا(ع) به خراسان رود؟

 

  امام فرمود:

  «یَأْتِی خُرَاسَانَ، فَیُسَلِّمُ عَلى‏ أَبِی الْحَسَنِ عَلَیْهِ السَّلَامُ أَفْضَلُ، وَ لْیَکُنْ ذلِکَ فِی رَجَبٍ، وَ لَایَنْبَغِی‏ أَنْ تَفْعَلُوا هذَا الْیَوْمَ؛ فَإِنَّ عَلَیْنَا وَ عَلَیْکُمْ‏ مِنَ السُّلْطَانِ شُنْعَةً؛ در ماه رجب به خراسان رفته و به علی بن موسی الرضا (ع) عرضِ سلام کند، بهتر است. البته امروزه بر شما شایسته نیست چنین کنید، زیرا بر من و شما از ناحیه حکومت زحمت ایجاد می شود.» (کافی: ج9، ص337)

 

  در این روایت هم زیارت امام هشتم (ع) برتر از «زیارت مستحب خانه خدا» شمرده شده است. البته امام  شرایطی را که چنین زیارتی باعث شود حاکمان اهل سنت شیعیان را شناسایی کرده و آنان را آزار و اذیت کنند، استثنا کرده است.

 

  روایت سوم

 

  امام جواد(ع) در روایتی ضمن بیان فضیلت زیارت امام رضا(ع)، می افزاید:

  «إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ، کَانَ عَلى‏ عَرْشِ الرَّحْمن .... ، ثُمَّ یُمَدُّ الْمِضْمَارُ، فَیَقْعُدُ مَعَنَا مَنْ زَارَ قُبُورَ الْأَئِمَّةِ، إِلَّا أَنَّ أَعْلَاهُمْ دَرَجَةً وَ أَقْرَبَهُمْ حَبْوَةً، زُوَّارُ قَبْرِ وَلَدِی عَلِیٍ‏ عَلَیْهِ السَّلَامُ ؛ وقتی ورز قیامت شد ، بر عرش الهی..... ، سپس با میزانی سنجیده و هر که ائمه را زیارت کرده، با ما و کنار ما خواهد نشست، منتهی زائران قبر پدرم علی ـ درود بر او باد ـ از نظر رتبه برتر و هدیه ای که دریافت می کنند، نزدیکتر به ما خواهند بود.» (همان: ص339)

 

 از این سه حدیث تنها در حدیث اول به «ملاک برتری زیارت امام رضا (ع)» اشاره شده است.

 

  از روایت نخست بر می آید که در زمان امام جواد(ع) همه مردم، حتی اهل سنت و جماعت هم به زیارت امام حسین (ع) می رفتند. این واقعیت نشان می دهد که امام حسین (ع) نزد همه مسلمانان عزیز و محترم بود. همه او را فرزند رسول خدا می دانستند که به دست جنایتکاران اموی در سرزمین کربلا مظلومانه به شهادت رسیده بود. همه در ماجرای کربلا نظر روشنی داشته و امام را بر حق می دانستند و کسی یزید را تبرئه نمی کرد. ولی امام رضا (ع) را نه تنها همه مسلمانان زیارت نمی کردند، بلکه همه شیعیان هم به زیارت آن حضرت نمی رفتند. بلکه تنها «خواصّ از شیعیان» به زیارت آن حضرت می رفتند. حضرت عبدالعظیم حسنی هم که به قصد زیارت امام حسین (ع) به محضر امام جواد(ع) مشرف شد تا اجازه بگیرد و خداحافظی کند. اشک از دیدگان امام روان شد و فرمود: «زیارت کنندگان جدّم حسین بسیارند، اما زائران پدرم بسیار اندک اند.»

 

  چند احتمال در معنای روایات

 

  با توجه به آثار و پیامدهای گوناگونِ احتمالات مختلف در معنای این روایات، لازم است در آن ها تأمل کنیم تا معلوم شود که آیا برتریِ زیارتِ حضرت رضا (ع) مخصوص زمان و افراد خاصی از شیعیان است یا همگان در همه زمان ها می توانند با زیارت آن حضرت از آن بهره ببرند؟

 

1.      یک احتمال در باره برتری زیارت امام آن است که چون امام رضا(ع) در غربت و دور از وطن و نسبت به مکه و مدینه در سرزمینی دور افتاده به نام طوس به شهادت رسیده بود، سفر از سرزمین حجاز به طوس برای زیارت آن حضرت در آن زمان کار بسیار دشواری بود و تنها خواص از شیعیان رنج چنین سفری را به جان خریده و عازم طوس می شدند. هر کسی آمادگی تحمل چنین سفر مشقت آوری را نداشت، حتی عموم شیعیان. بدیهی است سفری که با رنج و مشقت، و هزینه فراوان انجام می شود حتما با عشق و علاقه و باور عمیق همراه است و می تواند مصداق روایت نبوی باشد که فرمود: «افضل الاعمال احمزها» (مازندرانی، مولی صالح، شرح کافی: ج11، ص50)

  بنا بر این احتمال، برتری زیارت امام رضا(ع) نسبی بوده و مربوط به کسانی بود که در حجاز یا عراق زندگی می کردند، نه نسبت به کسانی که مثلا در نیشابور یا طوس زندگی می کردند و زیارت امام برای آنان کار آسانی بود. چنان که شیعیانی که در آن زمان ـ مثلا ـ از طوس به زیارت ائمه در مدینه یا عراق می رفتند، زیارت شان برتر از زیارت امام رضا(ع) بوده که به آسانی انجام می دادند. امروزه هم ملاک برتری زیارت آن است که برای آن زحمت و مشقت بیشتری کشیده شود. از این رو، نسبت به افراد مختلف در بلاد گوناگون متفاوت خواهد بود.   

 

2.      احتمال دیگر آن است که چون زیارت امام حسین (ع) و ائمه دیگر با توجه به جایگاه آنان نزد عموم مسلمانان امری عادی و پسندیده بود و در زمان عباسیان هیچ گونه محظوری در پی نداشت. بلکه آنان با شعار انتقام و گرفتن حقِّ فرزندان رسول خدا از بنی امیّه به قدرت رسیدند، در حالی که زیارت امام رضا(ع) در زمان خلفای کینه توز عباسی در زمان مأمون و حاکمان بعد از او امری عادی تلقی نمی شد. چه بسا در برخی از مقاطع به شناسایی شیعیان از سوی کارگزاران حکومت کمک می کرد. اگر زیارت امام موجبات مزاحمت از جانب حکومت عباسی را به دنبال داشت، چنان که در روایت دوم به چشم می خورد، بدیهی بود که تنها خواصّ از شیعیان به زیارت آن حضرت روند. در چنین شرایطی تشویق مردم به زیارت امام هشتم از جانب خود حضرت در زمان حیات شان، و از سوی امام جواد امری کاملا منطقی و قابل درک است.

 

  بنا بر این احتمال، ملاک برتری زیارت امامی بر زیارت امام دیگر دشواری هایی است که زائر به خاطر شرایط سیاسی زمان خود متحمل می گردد. در زمان عباسیان زیارت حضرت رضا(ع) برتر است، و در زمانی دیگر زیارت امامی دیگر؛ چنان که در شرایطی زیارت امامی برای عده ای برتر، ولی همان زیارت برای عده ای دیگر عادی خواهد بود. مثلا در زمان حاکمیت حزب بعث در عراق زیارت امام حسین(ع) برای عراقی ها بسیار دشوار، ولی برای ایرانیانی که به عراق می رفتند عادی بود. یا در زمان حاکمیت وهابیان زیارت ائمه بقیع برای شیعیان عربستان سعودی بسیار دشوار و خطرناک، ولی برای دیگران عادی و بدون خطر است. پس برتری زیارت امام رضا در روایت امری نسبی بوده و مربوط به همه شرایط زمانی و نسبت به همگان نیست. 

 

3.      شیعیان در طول تاریخ به فرقه های متعددی هم چون چهار امامی، شش امامی، هفت امامی و مانند آن، و به قول مجلسی سیزده فرقه تقسیم شدند. با این وصف شیعیان زیادی بودند که اساساً امام رضا (ع) را امام نمی دانستند تا به زیارت قبر مطهر او بروند. تنها شیعیانی که ایشان و فرزندان شان را امام می دانستند، به زیارت او می رفتند و آنان جز «شیعیان دوازده امامی» نبودند. کسانی که سخنان پیغمبر را نسبت به دوازده تن از جانشینان معصوم اش باور داشته و امام رضا (ع) را هشتمین آن ها می دانستند و تعداد اینان در زمان امام جواد (ع) زیاد نبود. در چنین شرایطی رفتن به زیارت امام رضا(ع) دلیل بر تشیع بشمار می رفت، آن هم تشیع اثنا عشری. یکی از علائم تشیع اثنا عشری زیارت قبر مطهر امام هشتم(ع) بود. برتری زیارت مرقد امام هشتم می تواند به اعتبار «عقیده فردی» باشد که به زیارت مشرّف می شود، یعنی شیعیان دوازده امامی؛ در برابر فِرَق دیگر اسلامی و شیعی.

 

  بنا بر این احتمال، این فضیلت از آنِ شیعیان دوازده امامی است و مسلمانان و شیعیان دیگر از زیارت امام رضا(ع) چنین بهره ای ندارند. البته اختصاصی به زائران عصر حضور هم ندارد، زائران عصر غیبت تا روز قیامت از این فضیلت و پاداش بهره مند خواهند بود. در حقیقت برتری زیارت امام هشتم به خاطر آن است که زائران آن حضرت شیعیان اثنا عشری اند، چون مسلمانان و شیعیان غیر دوازده امامی معمولا به زیارت امام رضا نمی روند. اگر هم عده ای با عقائد دیگر به زیارت حضرت بروند، بر اساس اعتقاد به امامتِ ایشان نیست.

 

4.      احتمال دیگر آن است که برتری زیارت حضرت رضا(ع) به اعتبار «تبلیغ و ترویج» از مرام و مکتبی باشد که در مقایسه با مکتب های دیگر، از آن به «اسلامِ ناب» یاد می شود. عمل کسی که با زیارت خود به تبلیغ از مذهبی می پردازد که از نظر امام جواد(ع) اسلام حقیقی است، عملی برتر از زیارت های دیگر است که دارای چنین بارِ معنایی نیستند. کسی که در زمان امام جواد(ع) به زیارت امام رضا(ع) می رود، در حقیقت در برابر فرق و مذاهب دیگر از تشیع اثنا عشری تبلیغ می کند. چنان که امروزه علاوه بر زیارت حضرت رضا، زیارت امام جواد، امام هادی و امام عسگری علیم السلام نیز همین معنا و مفهوم را دارد. در حالی که زیارت خانه خدا، رسول خدا و ائمه دیگر چنین معنا و مفهومی ندارد. تبلیغ از تشیع اثنا عشری ارزشی دارد که تبلیغ از مکتب های دیگر فاقد آن است. به همین نسبت پاداش بیشتری دارد.

 

  بنا بر این احتمال، روایت منحصر به زائران حضرت رضا در عصر ائمه ندارد و حکمی ثابت برای همیشه است. از آن جا که زیارت حضرت رضا (ع) به معنای آن است که ایشان امام هشتم شیعیان است و فرزندان ایشان امامان بعدی اند تا امام دوازدهم، در حقیقت نفیِ فِرَق و مذاهب دیگر اسلامی است. اقدام به چنین عملی آن هم در زمان امام جواد(ع) با وجود فرقه های گوناگون در میان مسلمانان و شیعیان بسیار حائز اهمیت بوده و تثبیت اعتقاد به تشیع اثنا عشری بشمار می رفت. از این رو، زیارت آن حضرت را در آن مقطع افضل از زیارت خانه خدا، زیارت حرم نبوی و زیارت امام حسین(ع) شمردن کاملا منطقی و قابل درک است. می توان گفت: روایاتی از این قبیل به یک معنا سیاسی و برای حفظ مکتب تشیع اثنا عشری بوده است، چنان که روایات فراوانی که برگزاری مجالس عزاداری و ذکر مصائب اهل بیت رسول خدا و دادن وعده پاداش فراوان برای آن را راه کاری سیاسی برای حفظ مکتب دانسته اند. (امام خمینی، صحیفه امام، ج8، ص527 ـ 529)  

 

  معنای این تحلیل این نیست که امروزه زیارت حضرت رضا(ع) افضل نباشد و این فضیلت مربوط به گذشته باشد، زیرا امروزه هم زیارت امام رضا و نوادگان معصوم آن حضرت، در حقیقت نماد اعتقاد به  تشیع اثنا عشری و تبلیغ آن است. از این رو، زائران حرم رضوی باید بدانند، زیارت آنان از نقطه نظر اعتقادی در میان فرق و مذاهب اسلامی و شیعی چه معنا و مفهوم ارزشمندی دارد. از میان احتمالات چهارگانه فوق، دو احتمال اخیر اقوی به نظر می رسد.

 



[1] در روایات متعددی زیارت امام هشتم(ع) برابر با ثواب هزار حج، و در صورت زیارت با معرفت ثواب یک میلیون حج، ثواب انفاق و جهاد در راه خدا قبل از فتح مکه، ثواب هفتاد شهیدی که در رکاب پیامبر جهاد کرده باشند، برخورداری از شفاعت امام در روز قیامت، ایمنی از آتش جهنم، ورود به بهشت، آمرزش گناهان به هر میزان، دادرسی به هنگام گرفتاری در روز قیامت در پل صراط و دادگاه عدل الهی ، و مانند آن شمرده شده است. (ر.ک: کلینی، کافی، ج9، باب فضل زیاره ابی الحسن الرضا، طبع دارالحدیث)




* چرا به ضامن آهو غریب می گویند؟


عشق ما به اين خاك، تنها از اين روست كه تو در آن آرميده‌اى و پيوند ناگسستنى دل ما به اين فضاى ملكوتى از اين جهت، كه تو در آن تنفس مي‌كنى و رايحه شوق‌آفرين تو در آن مي‌پيچد.

از آن زمان كه تو در نيشابور، سر از كجاوه برون آوردى و به كرشمه‌اي، آتش شوق بر جگر سوخته خلايق عاشق زدى و صلاى توحيد سر دادى و آن را مأمن و پناهگاه محكم و خدشه ‌ناپذير خواندي، راز ورود به اين قلعه را فاش كردي كه تويي. از آن زمان، ما خورشيد ولايت تو را در سرزمين قلب‌هاي خويش هميشه در كار طلوع يافتيم و حيات را بى حضور تو در سرزمين خويش ناممكن فهميديم. عشق ما به اين خاك، تنها از اين روست كه تو در آن آرميده‌اى و پيوند ناگسستنى دل ما به اين فضاى ملكوتى از اين جهت، كه تو در آن تنفس مي‌كنى و رايحه شوق‌آفرين تو در آن مي‌پيچد.



چرا به امام رضا (ع) غریب می‌گویند،فقط به خاطر عزیمت به مرو؟مگر در آنجا شناخته شده نبودند؟

معنای غربت، ناشناس بودن نیست، بلکه «تنها» و بی‌یار و یاور بودن است و چه بسا انسان در میان انبوهی از آشنایان نیز غریب می‌شود. مضافاً بر این که حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام به «مرو» عزیمت ننمودند، بلکه به صورت تبعید و به اجبار به مرو منتقل شدند.
از عمده‌ترین دلایل لقب «غریب» برای امام رضا (ع) می‌توان به نکات ذیل اشاره نمود:

الف – تغییر مکان جغرافیایی زندگی، نه تنها برای معصوم (ع) که حجت خدا در زمین و آسمان‌هاست، ناگوار و غربت نیست، بلکه در صورت ضرورت به عنوان یک استراتژی بدان عمل می‌گردید. چنان پیامبر اکرم (ص) برای تشکیل حکومت از زادگاه خود مکه به مدینه عزیمت نموده و پس از استقرار حکومت و فتح مکه نیز او خواستند که به شهرش برگردد، فرمود: «ما از جایی که برویم، دیگر بر نمی‌گردیم». یا امیرالمؤمنین (ع)، پس از اصرار مردم به پذیرش حاکمیت، از مدینه به کوفه هجرت نموده و آن شهر را مرکز حکومت قرار دادند. بردن امام رضا (ع) به سوی مرو نیز به خاطر فشار اذهان عمومی مردم ایران بود که حکومت را حق اهل بیت (ع) می‌دانستند و مأمون برای فریب اذهان عمومی چنین نمود. پس صرف جا به جایی مکانی غربت نیست، بلکه سلب اختیار از اتخاذ محل اقامت برای یک امام این تبعید غربت است. غربت این است که بسیاری از مردم طرفدار و حتی شیعیان خوشحال شدند که «الحمدلله» امام به مرکز حکومت رفتند و حتی نخواستند تأمل کنند که اگر او را برای حکومت می‌برند، پس چرا اجازه نمی‌دهند خانواده‌اش را به همراه ببرد؟! این یک اسارت بود، لذا ایشان وقت خروج به اهل خانه‌ی خود فرمودند: من می‌روم و شما برای من مجلس عزا برگزار کنید [یعنی به جای خوشحالی و راضی شدن بفهمید و بفهمانید که این سفر شهادت است]. پس «غربت» در این سفر اجباری بدین معنا است نه به خاطر نقل مکان از مدینه به مرو.

ب – پدر ایشان، حضرت موسی‌ بن جعفر علیه السلام که سالیان درازی از عمر امامت خود را در زندان‌ها و تحت شکنجه‌ها گذراندند و عاقبت نیز در حبس و زیر شکنجه به شهادت رسیدند، نمایندگانی تحت عنوان «نماینده‌ی امام» در میان مردم داشتند که از سویی رابط بودند و از سوی دیگر وجوهات شرعیه را اخذ و در موارد امر امام مصرف می‌کردند. این نمایندگان پس از شهادت ایشان، به خاطر آن که وجوهات اخذ شده را تصاحب کنند، هیچ یک امامت علی بن موسی (ع) را نپذیرفتند، برخی گفتند: امام شهید نشده، برخی دیگر گفتند او همان امام زمان است و بر می‌گردد ... و شیعه‌ی هفت امامی نیز آنجا تأسیس گردید. و این خود نشانی دیگر بر غربت آن امام عزیز است.

ج – حتی عموها و عموزاده از ایشان نمی‌پذیرفتند که امام جواد (ع) فرزند ایشان است. خوب تأمل کنید که چه غربتی از این بالاتر است که بستگان نزدیک،‌ فرزندی اولاد انسان را نپذیرند؟! عاقبت گفتند: باید نسب‌شناس بیاوریم. امام (ع) قبول نکردند، چرا که فرمودند: حضرت رسول اکرم (ص) از نسبت دادن اولاد به تأیید نسب‌شناس منع کرده‌اند. اما آنها تنها شرط برای پذیرش را رأی نسب‌شناسان بیان داشتند و به امام نیز گفتند: چون ممکن است هیبت شما نسب‌شناسان را تحت تأثیر قرار دهد، نباید در جمع ما باشی. بلکه باید مثل یک کشاورز ساده، با لباس مندرس و کلاه حصیری و ... در مزرعه مشغول کار و بیل زدن باشی. امام (ع) به خاطر ضرورت شناساندن امام بعد از خود،‌ مجبور به پذیرش شدند. نسب‌شناسان آمدند و این بستگان نزدیک امام جواد (ع) را آوردند و به آنها گفتند: شما بگویید این فرزند کدام یک از ماست؟ آنها نیز پاسخ دادند: هیچ کدام. وقت خروج چشم‌شان به امام در مزرعه افتاد و گفتند: به یقین فرزند آن کشاورزی است که روی زمین کار می‌کند و دلایل خود را نیز بیان داشتند. سپس این عموها و عموزاده که نه امام می‌شناختند و نه حرمتی برای او قائل شده بودند، مجبور به پذیرش و عذرخواهی شدند. و این هم خود غربتی بزرگ بود.

د- شایعه‌پراکنی‌های مأمون و دروغ‌پردازی به نام امام (ع) از دیگر دلایل غربت آن حضرت بود و دیگر آن که تا مرگ مأمون (لعن الله علیه) که ده سال پس از شهادت امام (ع) واقع شد، هیچ کس حق نداشت بگوید که ایشان به شهادت رسیده‌اند و باید می‌گفتند که به مرگ طبیعی از دنیا رفته‌اند.

و - غربت بالاتر، نشناختن تعریف امام، حق امام، جایگاه امام و منزلت امام، حتی در میان شیعانش می‌باشد که شامل همه‌ی معصومین (ع) می‌گردد. چنان چه در زیارت عاشورا، ابتدا کسانی که «مقام و رتبه» امام را نشناختند مورد لعن (دوری از رحمت الهی) شناخته می‌شوند و در انتها به کسانی که به جنگ با امام پرداختند اشاره می‌گردد.

«و لعن الله امة دفعتکم عن مقامکم، و ازالتکم عن مراتبکم الّتی رتبکم الله فیها، و لعن الله امة قتلتکم».



* ولادت امام رضا(ع) هیات کجا برویم؟

هیئت

سخنران

مداح

توضیحات


حسینیه صنف لباس فروشان

حجت الاسلام ثمری

حاج منصور ارضی

میدان استقلال(مخبرالدوله)،  خیابان سعدی جنوبی، حسینیه صنف لباس فروشها

صبح سه شنبه بعد از نماز صبح، زیارت عاشورا

بیت الزهرا علیها سلام

حجت الاسلام ملکی

حاج منصور ارضی

خیابان ولیعصر جنب مهدیه تهران کوچه مهدیه

سه شنبه شب از نماز مغرب و عشاء

مهدیه تهران

حجت الاسلام سیدحمید میرباقری

مهدی هرندی

مهدي حيدرزاده

خيابان ولي عصر(عج)، چهار راه گمرگ اميريه، مهديه تهران

دوشنبه از نماز مغرب

مسجد امام رضا علیه السلام

حجج الاسلام رضا محمدی، حائری زاده، عبدوس، سمیع زاده

برادر قربانعلی، کربلایی سجاد محمدی، وحیدمنصوری، سیدمهدی هاشم پور، علیرضا درستکار، احمد وفاجوحسینی

خیابان کارگر جنوبی، بعد از میدان حر، چهارراه لشکر، خیابان کمالی، جنب بیمارستان لقمان، مسجد امام رضا علیه السلام

از شب میلاد حضرت معصومه(س) تا شام ولادت امام رضا(ع) به مدت 10 شب (دهه رضویه)

شهدای گمنام

حجت الاسلام پناهیان

میثم مطیعی

خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان منیریه، خیابان فرهنگ، حسینیه قهرودی ها

پنجشنبه از ساعت 20:30

مسجد بنی هاشم

_

سیدعلی رضوی

خیابان امام خمینی، نبش خیابان قصرالدشت

دوشنبه از نماز مغرب

مکتب عترت طه

حجت الاسلام رضا کاشانی

سید امیر ضرابی

سید اصغر ضرابی

خیابان ولیعصر، نرسیده به منیریه، خیابان پیران عقل

سه شنبه از نماز مغرب

هیئت متوسلین به حضرت رقیه (س)

_

حاجیان

سلیمانی

خیابان قصرالدشت - بعد از خیابان هاشمی - پلاک 286

دوشنبه از ساعت 21

محبان الزینب علیها سلام

دکتر نمازی،حجه الاسلام فتحلی زاده،حجه الاسلام   توانا

کربلایی علی جهانبخش،کربلایی وحید مرادی

خیابان،وحدت اسلامی،میدان وحدت اسلامی،خیابان،شیخ بهایی،کوچه مطیع الدوله،پلاک پرچم،

سه شنبه از ساعت 20:30

روضةالزهرا علیها سلام

_

کربلایی میثم نادی

خیابان خیام، مقابل مترو خیام، آستان امامزاده سیدناصرالدین علیها سلام

سه شنبه از نماز مغرب

هیئت قاسم بن الحسن علیه السلام

رسول حسن زاده

سید محمد سید رضایی و رسول حسن زاده

خیابان شهید رجایی میدان بهشت 18 متری تختی کوچه 34 پلاک28

سه شنبه از ساعت 20

علمدار

محسن زندی

کربلایی ولی اله سبحانی و دیگر ذاکران

تهران مهرآباد جنوبی خیابان طحانی کوچه پالیز بان پلاک26

سه شنبه از ساعت 19

جامعه مداحان تهران

_

مهدی رضایی

خیابان ایران، کوچه کبریت چی، حسینیه امام هادی علیه السلام

یکشنبه از نماز مغرب

امامزاده حسن(ع)

حجت الاسلام ملکی

امیر ملکیان

خیابان سجاد شمالی کوچه ابولحسن زاده

سه شنبه از ساعت  بعد از نماز مغرب وعشاء

موسويه تهران

حاج احمد تهرانی

كربلايي صادق تهراني

خيابان ري، بعد از حسينيه همداني ها، دست چپ،كوچه حمام سيد ابراهيم، حسينيه موسويه تهران 

سه شنبه از ساعت 20:00

حسینیه حضرت علی اکبر علیه السلام

استاد مهدی توکلی

ذاکرین اهل بیت علیهم السلام

خیابان هاشمی، بین خوش  و قصرالدشت، کوچه راستگو

دوشنبه از ساعت21

روضه غریب مدینه

استاد علی عامری

وحیدطاهری

نوید طاهری

خیابان قزوین،خیابان قلعه مرغی،کوچه فریدون بزم

دوشنبه از ساعت 21

مولودی خوانی

_

محمد اپرناک مهدی حسینی علی درودیان

خیابان قزوین خیابان جوادیان (قلمستان) شماره۱۱۶

دوشنبه از ساعت21

ابنا الحسن علیه السلام

حجت الاسلام حاج حامدپورعلی

کربلایی سید شایان موسوی زاده

مهرآباد جنوبی، خیابان تفرش غربی،کوچه لاله، حسینیه ابناءالحسن
دوشنبه از ساعت 20

بین الحرمین

_

جواد مقدم

چهارراه مخبر الدوله ، به سمت بهارستان، کوچه مظفری، حسینیه آقا سید هاشم

چهارشنیه از ساعت22

فاطمیه تهران

حجت الاسلام حسن درویش پور

حاج تقی قربانی، حاج مهدی معینی، حاج محمد جزنی، برادر حسین عباسی

تهران، خیابان قزوین، دوراهی قپان، خیابان شهید نعمتی، خیابان شهید عبدالرسول مهدوی، پلاک76

دوشنبه از ساعت 20

محبان یوسف زهرا ارواحنا فداه

استاد خدایی

حامد منتهایی

خیابان شوش شرقی، خیابان شهید اکبر ابراهیمی (ارج)، خیابان شهید ابوفاضلی غربی، پلاک 184

دوشنبه از ساعت 20


رایة العباس(ع)

حجت الاسلام میثم امرودی

حاج محمود کریمی

چیذر، امام زاده علی اکبر علیه السلام

دوشنبه از نماز مغرب

ریحانه الحسین(ع)

حجت الاسلام ابوالقاسمی

حاج سید مجید بنی فاطمه

خیابان اشرفی اصفهانی،خیابان باغ فیض خیابان 22بهمن

دوشنبه از ساعت ازنماز مغرب

حسینیه فاطمه الزهرا(س)

آیت الله علوی تهرانی

شعر: صابر خراسانی

مدیحه:محمدکمیل، محمدحسین پویانفر، حاج احد قدمی

میدان فلسطین کوچه نور حسینیه فاطمه الزهرا(س)

پنجشنبه از ساعت 21

محبان الزهرا(س)

استاد مهدی توکلی

علی آیینه چی

خیایان اشرفی اصفهانی، خیابان پیامبر، خیابان شاهد گلستان30منزل برادر وحید قربانی

دوشنبه از ساعت از نماز مغرب

ریحانةالنبی علیه السلام

حجت الاسلام شیخ یوسف ربیعی

محمدحسین پویانفر

فرمانیه، جنب کوه نور، کوچه شهید فربین، کوچه حاتم خانی، زینبیه شهدای گمنام

سه شنبه از ساعت ۲۱

هیئت لثاراه الزهرا(س)

_

مسعود شعبانی

سعید قلنبر

ستارخان بعد از تهران ویلا جنب مسجد المهدی پ435 حسینیه لثاراه الزهرا(س)

دوشنبه ازساعت از ساعت21

منتظرین حضرت مهدی(عج)

حجت الاسلام سلیمی

سعید توکلی

بالاتر از چهارراه پاسداران،بهارستان   چهارم، کوچه اشکان، کوچه زوبین

دوشنبه از ساعت20:30

روضه ماءالفرات

حجت الاسلام سلیمی

صادق رجب

مینی سیتی،شهرک شهید محلاتی،فاز دوم،پلاک13،ورودی دوم،پلاک پرچم

دوشنبه از ساعت21:30

مسجد امیرالمومنین

حجت الاسلام محسن صفدری

حاج مرتضی طاهری

بلوار ارتش ، شهرک شهید محلاتی-فاز 3، میدان امام علی(ع)، مسجد امیرالمومنین (ع)

دوشنبه بعد از نماز مغرب عشاء

روضةالشهدا

استاد حسین محمدی فام

محمد بیابانی

سردار جنگل، بهار غربی

دوشنبه از نماز مغرب

انصار الحسین علیه السلام

کربلایی علی ایمانی

علیرضا ابراهیمی , علی امر اللهی

انتهای جنت آباد , سیمون بولیوار , بعد از میدان دانشگاه آزاد ,خیابان مخابرات , کوچه ی مریم پ پرچم

سه شنبه بعد از نماز مغرب

حسینیه محبین

_

سید علی رضوی

خیابان شریعتی، خیابان ملک، جنب تاکسیرانی

سه شنبه از نماز مغرب

ورزشگاه شهید شیرودی

_

سیدعلی رضوی

خیابان شهید مفتح، زمین چمن مصنوعی ورزشگاه

سه شنبه از ساعت 21

حسینیه صنف خرازی فروشها

حجت الاسلام سیدعلی خاتمی

حاج سیدمحسن گرسویی

خیابان شریعتی، خیابان زرگنده، حسینیه صنف خرازی فروشها

دوشنبه از نماز مغرب

محبان الحسین علیه السلام

حجة الاسلام شیخ مهدی خالقی

محسن احمدی و حسن مشکانی

نارمک آیت بعد از چهار راه تلفنخانه ک نوروزی پ9

دوشنبه از ساعت 20

امام حسن مجتبی علیه السلام

حجت الاسلام ناوندی

کربلایی مرتضی درزی

خیابان ستارخان، خیابان سازمان آب، نرسیده به قنادی قصر نبات، پ 121

سه شنبه از ساعت 19

حسینیه محبین الائمه (ع)

دکتر سیدابراهیم هاشمیان

حاج سیدمحسن گرسویی

خیابان شریعتی، خیابان ملک، حسینیه محبین الائمه

سه شنبه از نماز مغرب

ستایشگران قرآن و عترت

حجج اسلام

سیدحسین رضوی

سیدحسین شجاعی

رضا خالقی

خیابان شکوفه، ناحیه شهید محلاتی

دوشنبه از نماز مغرب

مولودی

_

رضا پوراحمد

خیابان زرتشت، نهاد رهبری

دوشنبه از نماز ظهر

هیئت محبان الحسین علیه السلام

_

حمید دادوندی

شریعتی، جنب حسنیه ارشاد، روبروی مسجد قبا بیت الزهرا علیها سلام

سه شنبه از ساعت 19:30

روضةالزهرا سلام الله علیها – مسجد خرقانی

حجت الاسلام مرتضی سعیدی

حاج محمدنوری زادگان

خیابان بهار شمالی، کوچه محمدی، کوچه مسجد خرقانی، علامت پرچم

دوشنبه از نماز مغرب و عشاء

مولودی

_

مهدی خادم

اول جاده لواسان، پادگان ارتش

دوشنبه از ساعت 19

امام جعفرصادق علیه السلام

حجت السلام شیخ حسین الله وردی

ذاکرین اهل بیت علیهم السلام

شمیران، درکه، میدان درکه ،خیابان شهید میر اسماعیلی، مسجد جامع درکه

سه شنبه از ساعت 20

مسجد دانشگاه شهید بهشتی

_

رضا طاهری

اوین، ولنجک، بلوار شهید بهشتی، دانشگاه شهید بهشتی

سه شنبه از نماز ظهر

باب الحوائج قمر بنی هاشم علیه السلام

حاج مهدی قاسمی

محمد پور عباسیان و محمد صمیمی

بعد از مینی سیتی، شهرک ابوذر، حسینیه قمر بنی هاشم علیه السلام

سه شنبه از ساعت 19:30

هیئت بنی فاطمه(س)

حجج الاسلام محمود ابوالقاسمی

کربلاایی روح الله حیدرزاده

 بزرگراه آبشناسان ، خیابان شقایق  کوچه گل مریم ، حسینیه بنی فاطمه علیها سلام

سه شنبه از نماز مغرب

حسینیون

حجت الاسلام هادی زاده

اکبر ریاحی

میدان بهارستان، خیابان ظهیرالاسلام، حسینیون تهران

دوشنبه از نماز مغرب


هیئت حضرت علی اکبر علیه السلام

حجت الاسلام عبدالحسین مسلمی

سید مهدی بنی هاشم

شهرری خیابان 24 متری مجتمع مسکونی بهاران (صالحین) فاز یک

دوشنبه از ساعت20:30

مسجد الرضا (ع)

حجت الاسلام الهی

ابراهیم صدیق

میدان شهرری، اول جاده قم، مسجد الرضا(ع)

دوشنبه از نماز مغرب

محبان الحسين علیه السلام

حجت الاسلام اصلاني

كربلايي محمود ابراهيمي و حاج وحيد كشاورز

شهرري ميدان مادر خیابان شهيد خزايي

سه شنبه از نماز مغرب

ائمه بقیع (ع)

حجت الاسلام تسلیمی

مرادعلی مرادی

میدان شوش، خیابان شهید بروجردی(شهرزاد)

دوشنبه از نماز مغرب

محبان حضرت علی اکبر علیه السلام

حجت الاسلام یوسفوند

مجتبی اسیری ، سجاد نیکومنش ، عباس نوری فرد

بلوار هجرت، سه راه تختی، شهرک فجر، حسینیه شهادت

سه شنبه از ساعت 20

سینه زنان عمه سادات (س)

_

محمدعلی بخشی

شهرری، پارکینگ حرم، مسجدالحسین(ع)

دوشنبه از ساعت 22

مسجد قمربنی هاشم(ع)

حجت الاسلام حسینی

جواد تحقیقی

خیابان خاوران، خیابان هاشم آباد، مسجد قمربنی هاشم

دوشنبه از نماز مغرب

حضرت علی اکبر علیه السلام

حجت الاسلام و المسلمین محمدی

سید مهدی بنی هاشم

 شهرری خیابان 24 متری مجتمع مسکونی بهاران (صالحین) فاز یک

سه شنبه شب

محبان الحسين علیه السلام

حجت الاسلام اصلاني

كربلايي محمود ابراهيمي و حاج وحيد كشاورز

شهرري ميدان مادر خیابان شهيد خزايي

سه شنبه از نماز مغرب

پیروان شهدای کربلا

_

داوود شفیعی

شهرری، خیابان غیوری، بالاتر از چهارراه خط آهن

دوشنبه از نماز مغرب

مجمع حیدریون روضة الزهراسلام الله علیها

حاج عباس رحیمی

حاج حسن کلانتر،برادر محمد میرزایی

منطقه 17 میدان ابوذر خیابان 20متری ابوذر 16متری حسنی بعد از میدان گلچین کوچه ملکی مجمع حیدریون روضة الزهرا سلام الله علیها

دوشنبه از ساعت 21

عشاق الحسین (ع)

استاد رضازاده

جعفری

خیابان خاوران، بلوار ابوذر، پل ششم، خیابان انصار2، پلاک پرچم، عشاق الحسین

سه شنبه از نماز مغرب

قاسم بن الحسن علیه السلام

رسول حسن زاده

سیدمحمد سیدرضایی و رسول حسن زاده

خیابان شهید رجایی میدان بهشت 18 متری تختی کوچه 34 پلاک28

دوشنبه از نماز مغرب

محبان امیرالمومنین علیه السلام

حجه الاسلام علی رجبی

کربلایی محمد حسن دانا

آدرس: بزرگراه فتح ، خ خلیج فارس ، خ شهید حیدری ، کوچه توحید 10 ، علامت پرچم
دو‌شنبه ساعت : 21:30

مسجد سیدالشهدا نارمک

آیت الله پیشوایی

اکبر ریاحی

نارمک، تقاطع گلبرگ و دردشت

دوشنبه از نماز مغرب

مجمع الذاکرین حضرت زهراسلام الله علیها

حاج آقا وفاجو

مهدی دولتی

نازی آباد، خیابان شهید رجایی میدان بهشت خیابان تختی کوچه 6 حسینیه حضرت زهرا سلام الله علیها

دو‌شنبه ساعت  20:00

حسینیه امام صادق علیه السلام

حجت الاسلام عمادی

کربلایی محمد یسلیانی

نازی آباد، هزار دستگاه ، خیابان شهید یسلیانی ، حسینیه امام صادق علیه السلام

دو‌شنبه ساعت 21:00

ثارالله علیه السلام

_

علی مافی

تهران راه اهن بیست متری جوادیه کوچه مالک پورعبدالله علامت تابلو
سه‌شنبه ساعت 22

جوانان سيدالشهداء  علیه السلام

حاج آقا تخاوري

كربلايي محمد حسين خسروي

اتوبان آهنگ نبرد جنوبي خيابان آقاجانلو نبش گلستان 25 حسينيه جوانان سيدالشهداء  علیه السلام

دوشنبه بعد از نماز مغرب

بیت النور نازی آباد

_

ذاکرین اهل بیت علیهم السلام

میدان بازار دوم ، به سمت ته خط نازی آباد ، چهار راه دخانیات ، حسینیه شهید کاشی (بیت النور)

دو‌شنبه ساعت 21:00


موج الحسین

_

حاج منصور ارضی

حاج حسین سازور

میدان خراسان،خیابان17 شهریور،نرسیده به بلوار قیام

سه شنبه از ساعت21

هیئت الرضا

_

حاج عبدالرضا هلالی

میدان خراسان،خیابان17 شهریور،حسینیه موسی بن جعفر

سه شنبه بعد از نماز مغرب و عشاء

بیت الرضا

حجت الاسلام میر باقری

حاج محمود کریمی

میدان شهدا، خیابان عظیم زادگان، جنب شهرداری منطقه ۱۲، بن بست فریدونی، پلاک 6

سه شنبه, 26 شهریور بعد از نماز مغرب وعشاء

روضه العباس

مالک علوی

حسین سیب سرخی

خیابان پیروزی، نبش خیابان کرمانشاهیان،حسینیه جوانان حسینی

شنبه از ساعت21:30

هيئت جوانان سيدالشهداء (ع)

حجت الاسلام خسروی

محمد جلالی

اتوبان آهنگ نبرد جنوبي خيابان آقاجانلو نبش گلستان 25 حسينيه جوانان سيدالشهداء (ع)

سه شنبه از ساعت21

مکتب الزهرا

دکتر حشمت الله قنبری

حاج حسین سازور

محمد رضا طاهری

میدان خراسان،17 شهریور،خیابان عجب گل حسینیه پیروان مهدی

دوشنبه از نماز مغرب

محبین الائمه

حجت الاسلام وحیدی

امیر یعقوبی

تهران نو،مسیل جاجرود،پل سوم خیابان صائب تبریزی پلاک12

سه شنبه ازساعت21

مسجد قدس

_

داوود نورصالحی

پیروزی، چهارراه کوکاکولا، مسجد قدس

دوشنبه از نماز مغرب

انصارالحسین علیه السلام

عطا الدین فروزان

مجتبی سلیمانی زاد

میدان خراسان، خیابان حداد عادل، کوچه علا، کوچه توکلی پ1

سه شنبه از ساعت 20

ابناء الحیدر علیه السلام

سیدکاظم بدری

امیرحسین مزاری

میدان خراسان،خیابان طیب کوچه دربندی

دوشنبه از ساعت21

منزل شهرابی

_

حسین روحانی

خیابان نبرد، نبرد شمالی، خیابان نجارمحمودی(ارجمند سابق)، بعد ا مسجد امام جعفر صادق علیه السلام، کوچه اعمان، پلاک 1

سه شنبه از ساعت 11

حضرت علی اصغر علیه السلام

استاد باقرزاده

عبدالحسین مخلص آبادی

تهرانسر، خیابان شهید مطهری (فاز4) ،کوچه 10، بیت الاحزان حضرت   رباب سلام الله علیها

دو‌شنبه از ساعت 21:00

مکتب الغدیر

حجت الاسلام الهی

محمدعلی بهتویی

خیابان نیروی هوایی، خیابان سه/سی(3/30)

یکشنبه از ساعت 18

حسینیه صاحب الزمان أرواحنافداه

حجت الاسلام عباسی

علی باقری

میدان خراسان، بین خیابان ماجر و بیسیم

دوشنبه از نماز مغرب

متوسلین به حضرت رقیه سلام الله علیها

حاج مجید ابوفاضلی

کربلایی محمد رضا ابوفاضلی

میدان خراسان ، خیابان لرزاده . خیابان قدیر کاشانی . پلاک 107
دو‌شنبه از ساعت 21

انصار العباس

حجت الاسلام جعفری

رسول اسفندیار

خیابان دماوند،وکیل باشی،8 متری اول کوچه یعقوبی

دوشنبه از ساعت 20

یازینب

حجت الاسلام شفیعی

علیرضا اخوان

چهارراه گلبرگ،سیل باختر،خیابان سجاد،مسجد امام سجاد

دوشنبه ازساعت21:30

مجتمع فرهنگی امام رضا

حجت الاسلام قبادی

حسین عرب سرخی

حمید فرشچی

خیابان انقلاب،تقاطع شهید نامجو

دوشنبه بعد از نماز مغرب

انصار العباس علیه السلام

شیخ مهدی عامریان

کربلایی محمد سالمی

تهرانپارس شهرک حکیمیه انتهای بلوار بهار تکیه بیت العباس علیه السلام

دوشنبه از نماز مغرب

هیئت ثامن الائمه (ع)

حجت الاسلام علی پناه

سیدمحمدطباطبایی و حبیب ترنج

خیابان 5 نیروی هوایی، هیئت ثامن الائمه تهران

یکشنبه از نماز مغرب

جلسه آل یاسین

حاج حسین أخوان أقدم

حبیب ترنج، محسن پروندی

میدان شهدا، پشت اداره برق، پلاک پرچم

جمعه از نماز مغرب

عشاق الزهرا علیها سلام

حجت الاسلام میر کریمی

برادر محمد دستداده

خیابان تهران نو قبل از سبلان جنب تالار سپید خیابان میر حسینی حسینیه حضرت رقیه  سلام الله علیها

سه شنبه از ساعت 20

روضه مکتب المهدی

حجت الاسلام نقویان

محمد کمیل

صابر خراسانی

گلبرگ غربی،تقاطع مدنی،روضه مکتب المهدی

سه شنبه از ساعت21

هيئت نايبين شهدا

حجت الاسلام نصيري ، گل سرخي

حاج عباس رحيمي ، كربلايي اميد شريفي ، برادر سيد ابراهيمي

 ميدان ابوذر(فلاح) ، خيابان ابوذر ، خيابان سجاد جنوبي ، كوچه شهيد معصومي ، حسينيه نايبين شهدا

سه شنبه از ساعت 20

جنت العباس علیه السلام

_

حاج محمود استاد باقر

تهران، میدان شهدا، خیابان ۱۷ شهریور چهار راه دروازه دولاب، خیابان عبدالرضا شیرازی خیابان بیگلو تهرانی، کوچه رغبتی حسینیه مبارکه جنت العباس علیه السلام 

سه شنبه از ساعت  21

فرهنگسرای ارشاد

_

ذاکرین اهل بیت علیهم السلام

تهرانپارس، فرهنگسرای ارشاد

چهارشنبه از ساعت 18

عشاق الزهرا

علیها سلام

حجت الاسلام سید محمد اکرمی

ذاکرین اهل بیت علیهم السلام

تهرانپارس اتوبان شهید باقری نبش کوچه 218 غربی پایگاه بسیج شهید مظفری (حسینیه حضرت زهرا (سلام الله علیها(

سه شنبه از ساعت 18:30

مکتب الشهداء

استاد مؤذنیان

سازگار، خمسه، آوخ، جعفری

خیابان دماوند، خیابان کیانی، کوچه احمد تفضلی، پلاک پرچم

دوشنبه از نماز مغرب

رضوان الحسین علیه السلام

_

مجتی روستائیان

تهران نو، نرسیده به ایستگاه سبلان، خیابان نبیئیان،(ده متری بانک)، کوچه کوهستانی

سه شنبه از ساعت 21

حضرت علی اصغر علیه السلام

استاد باقرزاده

عبدالحسین مخلص آبادی

تهرانسر، شهرک پاسداران کوچه نسیم علامت پرچم

دوشنبه از ساعت 20

هیئت محبان حضرت زهرا (س)

حجت الاسلام چینی چیان

حامد گلشن

رسالت،خیابان هنگام ،بالاتر از سازمان آب ،کوچه شهید پیرهادی ،بیرق هیئت

یکشنبه از ساعت نماز مغرب

هیئت محبان المهدی (عج)

استاد عباس رنجبر

حاج علیرضا رضوانی ، کربلایی میثم سردابی

 ميدان امام حسين علیه السلام ، خيابان 17 شهريور ، انتهاي صفاي غربي کوچه شهيد عباس بلوري ، پلاک 3 و 11

سه شنبه از ساعت 20

متوسلین به حضرت عی اصغر(ع)

حجت الاسلام سید مرتضی میر صانع

ذاکرین اهل بیت

خ۱۷شهریور،خیابان عجب گل(جهان پناه)،کوچه سعیدی،بن بست شیرازی

دوشنبه از ساعت22

حسینیه ابن الرضا(ع)

حجت الاسلام حسین افجه ای

حاج محمد قنبرپور

سید محمد مکبری

میدان شهدا،خیابان۱۷ شهریور،خیابان شهید عبدالرضا شیرازی(آبشار)

دوشنبه از نماز مغرب و عشاء

متوسلین به حضرت علی اصغر(ع)

سید مرتضی میر صانع

سید محسن حسینی ، امیر یعقوبی، سید مهدی صیفی، سعید خرازی

خیابان ۱۷شهریور، خیابان عجب گل(جهان پناه)، کوچه سعیدی، بن بست شیرازی، هیات متوسلین به حضرت علی اصغر(ع)

دوشنبه از نماز مغرب

هیئت فرهنگی حضرت رقیه بنت الحسین علیه السلام ویژه خواهران

_

مداحان اهل بیت علیه السلام

 خیابان شهید مدنی شمالی ، بالتر از خیابان وحیدیه خیابان شهید جلالی کوی شهید رضایی پلاک 8

سه شنبه ساعت 14:30

روضه الزهرا

استاد مهدی آقاجانی

سید حسین میرعمادی

خیابان پیروزی، چهارصددستگاه،مسجد حضرت زینب(س)

دوشنبه از ساعت21


یا ثارالله الحسین (ع)

حجت الاسلام زمانی

محمدجواد فارسی

همت غرب، شهرک راه آهن، بلوار امیرکبیر، خیابان گلفام، نبش بنفشه 4، هنرستان ایران تکنیک

دوشنبه از نماز مغرب

رزمندگان غرب تهران

_

حاج سعید حدادیان، حاج احمد نیکبختیان، محمدحسین حدادیان

خیابان آزادی، بعد از یادگار امام، مهدیه امام حسن مجتبی علیه السلام

یکشنبه از نماز مغرب

مسجد بقیةالله أرواحنا فداه

_

سیداحمد صالحی خوانساری

اتوبان همت، خابان شیخ بهایی، مسجد بقیةالله

دوشنبه از نماز مغرب

هیئت محبان المهدی(عج)

حجت الاسلام پیشکار

علی مهدوی نژاد

مرتضی ملکی

 

خیابان پیروزی خیابان اول نیروی هوایی فرعی 1.24 پلاک1

دوشنبه ازساعت20

مسجد شهرک شهید باقری

_

ذاکرین اهل بیت علیهم السلام

انتهای اتوبان آزادگان، همت غرب، شهرک شهید باقری

سه شنبه از نماز مغرب

حسینیه عشاق المهدی(عج)(رواق انتظار)

حجت الاسلام ملکی

سلمانی

خ17 شهریور جنوبی،خیابان شهید مظاهری،نرسیده به چهارراه منصور،نبش کوچه شهید عضدآزاد،حسینیه عشاق المهدی(عج)

دوشنبه از نماز مغرب عشاء

میلاد امام رضا

حجت الاسلام آجرلو

ابولفضل شهرابی

امیر ملکان

خیابان آیت الله سعیدی خیابان سی متری جی خیابان خمار باغی کوچه حدادی حسینیه قمر بنی هاشم

دوشنبه از ساعت21:30

هیئت محبان الحسن(ع)

_

امیرملکان

انتهای خیابان جیحون خیابان نهر،فیروزآباد خیابان گلستانی کوچه گرشاسبی علامت پرچم

دوشنبه از ساعت21 

مسجد جامع ونک

حجت الاسلام مهدی جو

سیداحمد صالحی خوانساری

اتوبان همت، خیابان شیخ بهایی، دانشگاه الزهرا، ده ونک

دوشنبه از نماز مغرب

حسینیه یاران حضرت مهدی(عج)

حاج علی صابری

ذاکرین اهل بیت

خ آرادی،یادگار جنوب،دامپزشکی،ک پارسائیان،نبش مسعودی،حسینیه یاران حضرت مهدی(عج)

دوشنبه از ساعت2:30

روضه الحسين (ع)

حجت الاسلام معتمدی

مجید قربانی

خیابان پيروزي،چهار راه كوكاكولا،انتهاي خیابان 21متري دهقان،كوي كريمي حسينيه امام محمد تقي (ع)

 

هیئت آل یاسین

حجت الاسلام  احمدی

ذاکرین اهل بیت

تهرانسر شرقی خیابان کیاشمشکی نبش پارک ارغوان حسینیه امام مهدی

دوشنبه از نماز مغرب و عشاء

مسجد باب الحوائج علیه السلام

حجت الاسلام قنبرطلب

مداحان اهل بیت علیه السلام

 یافت اباد شرقی خیابان شاندیز مسجد باب الحوائجعلیه السلام

سه شنبه شب

هیئت محبان الائمه(ع)

حجت الاسلام صمدی

امیر ولی زاده

بزرگراه رسالت خیابان امیر هدایتی نبش خیابان شهید خانعلی،پایین تر از مسجد چهاره معصوم

یکشنبه از ساعت21

جوانان ثارالله علیه السلام

حجت الاسلام حسن زاده

کربلایی مهدی مجاهدی ، کربلایی امیرحسن فرضی

 خیابان پیروزی ، خیابان شکوفه ، خیابان شهید صدر عاملی ، پلاک بیرق

سه شنبه از نماز مغرب

مکتب الغدیر

حجت الاسلام دکتر رضا الهی

بهتویی

نیروی هوایی، خیابان 3/30 (سه/سی)

یکشنبه از نماز مغرب

حضرت سیدالشدا علیه السلام

حجت الاسلام جعفری

ارغوانی

خیابان  پیروزی خیابان افراسیابی،کوچه اعتماد سعید پلاک5 

دوشنبه از20:30

محبان الحسن علیه السلام

حجج اسلام ربیعی، فتحعلی زاده

کربلایی جواد پرچمی

شهرک قدس(غرب)،بلوار شهید فرحزادی،بعد از نیایش،گلستان 3،پ 74

دوشنبه از ساعت 20

هیئت یازینب علیها سلام

_

کربلایی سید علی مددوار

 تهرانسر غربی، فاز 4 ،کوچه 10 ،علامت پرچم

سه شنبه از نماز مغرب

بیت الکریم تهران

حجت الاسلام جلیلیان

کربلایی محمد ورمزیار

میدان بسیج،نرسیده به میدان آقا نور،جنب پارک نیکو منطقه 15

سه‌شنبه شب‌ ساعت 20:30


صنایع هواپیمایی

_

سیدعلی رضوی

جاده کرج، مقابل شهرک اکباتان

سه شنبه از ساعت 11

مسجد جمع دماوند

_

مصطفی طالبی

دماوند، مسجد جامع دماوند

دوشنبه از نماز مغرب

حرم امام خمینی

_

مصطفی طالبی

حرم مطهر حضرت امام خمینی رحمةالله علیه

سه شنبه از نماز ظهر

پیروان ولایت

استاد آذری

محمود یوسفی

مهدی مختاری

رباط کریم،شهرک خانه چهارراه دوم پایگاه شهید رحیم پور

دوشنبه از ساعت20:30

دارالشفاء حضرت ابالفضل علیه السلام

علی ابوالحسنی

حسین شیرازی

ورامین ، باغ خواص

سه‌شنبه از ساعت : 20:30

هیأت رزمندگان غرب تهران-بیت الحسین علیه السلام

حجت الاسلام عباس مولایی

منصور نوری

شهرک وردآورد، خیابان شهید مطهری، حسینیه بیت الحسین علیه السلام
دوشنبه شب ساعت 20

بیت الحسن علیه السلام

حجت الاسلام شیخ عباس مولایی

حاج منصور نوری

آدرس شهرک وردآورد ، خیابان شهید مطهری ، حسینیه بیت الحسین علیه السلام

دوشنبه از ساعت 20

حضرت اباالفضل العباس علیه السلام

حاج اقا اشک اوری

کربلای سعید جهانگیری و حسین قلی زاده

اسلام شهر موسی اباد خیابان المهدی کوچه مسجد المهدی علامت پرچم

سه شنبه از ساعت 19:30

امام موسی بن جعفر علیه السلام

حجت السلام اسلامی

جعفر آذر خرداد

تهران اسلامشهر نظام آباد خیابان شهید حسینی مسجد موسی بن جعفر علیه السلام

سه شنبه از ساعت 21

محبان امام حسن مجتبی علیه السلام

کربلای حسین مجیدی

کربلای مهدی پرومن

اسلام شهر 20متری امام خمینی ش توحید خ بهشتی ک 11 پ17

دو‌شنبه ساعت 21:00

انصارالحسین غرب تهران

حاج حسن همتی

امیر هاشمی

شهرک وردآورد خیابان امام حسین علیه السلام کوچه شهید دمیرچیلو

 میلاد از نماز مغرب



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: