به‌روز شده در: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
رسانه‌ها به ویژه صداوسیما در حال حاضر نقش مهمی دارند، باید آموزش‌های لازم را به خانواده‌ها بدهند و آنها را راهنمایی کنند. دولت شماره تماس‌های مشاوره قرار دهد که افراد بتوانند در هر ساعت از شبانه روز برای رفع مشکلات خانوادگی مشاوره بگیرند. سایر وسایل ارتباط جمعی از جمله روزنامه‌ها و سایت‌ها و پایگاه‌های خبری هم مسائل آموزشی مربوطه را در اختیار همگان قرار دهند. به ویژه شبکه‌های اجتماعی که در این شرایط می‌توانند کمک کنند
"خیبرآنلاین" - دنیا در طول یک‌سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا شاهد تغییرات زیادی بود که درک و سازگاری با این شرایط برای افراد مختلف یک جامعه مخصوصا فرزندان خانواده بسیار سخت و چالش‌ برانگیز است.

به گزارش آنا، تعطیلی مدارس، دورشدن از دوستان و محیط‌های صمیمی دوستانه، عدم تفریح و گردش و دورهمی‌های دوستانه، فشارهای اقتصادی متحمل بر خانواده، مرگ و میر افراد، استرس والدین برای رعایت حفظ بهداشت فردی و جمعی فرزندان، همه می‌تواند در سلامت روان فرزندان در دوران کرونایی نقش به‌سزایی داشته باشد.

با وجود قرنطینه و محدودشدن روابط اجتماعی فضا برای تخلیه انرژی بچه‌ها بسیار محدود شده است و از طرفی سختگیری والدین برای مراقبت از فرزندان و تلاش برای حفظ آنها از بیماری باعث ایجاد وسواس شده که این امرخود باعث‌ پرخاشگری بین فرزندان و والدین می‌شود.

پژوهش‌ها هم نشان داده است که برخی از کودکان و نوجوانان به دلیل مواجهه یکباره با این تغییر الگوی زندگی، دچار استرس و اضطراب، ترس از تنهایی و طردشدن و حتی گاهی میل به خودکشی قرار گرفته‌اند.

اگرچه رفتار فرزندان خانواده با توجه به سن، طبقه‌ اجتماعی خانواده، تجارب قبلی، تفاوت‌های شخصیتی و ‌شدت و مدت بحران و میزان حمایت‌های اجتماعی متفاوت است اما مهم است که بدانیم در صورتی‌که فرزندان بیش‌ترین حمایت را از طرف خانواده کسب کنند دچار آسیب‌های جدی نخواهند شد.

والدین باید بدانند تنها در صورتی موفق به رفتار صحیح با فرزند خود هستند که آموزش‌های لازم را در این زمینه فرا بگیرند.

 در این خصوص روح‌الله‌ مهرجو پژوهشگر اجتماعی و استاد دانشگاه، گفت: شرایط کرونایی چالش‌هایی را در خانه‌ ایجاد کرده است که نحوه‌ مدیریت آن نشان‌دهنده‌ شیوه‌ ارتباطگیری والدین با فرزندان است که آیا توانسته‌اند با فرزند خود یک رابطه‌ سالم و محکم برقرار کنند که در شرایط بحران کانون امن خانواده کم‌ترین آسیب را ببیند یا خیر؟

وی افزود: خانواده‌هایی که در این ایام‌ دچار مشاجره لفظی وگاهی فیزیکی شده‌اند باید بدانند نه امروز بلکه در برهه‌های نوجوانی و جوانی دچار این چالش‌ها می‌شدند و کرونا فقط به این شرایط سرعت بخشیده وبه عنوان کاتالیزور عمل کرده است.

مهرجو با تاکید برحمایت مستمر والدین از فرزندان ادامه‌ داد: در این ایام والدین همواره باید شرایط گفت‌وگو با فرزندان خود را فراهم کنند تا کودکان در صورت بروز بیماری یا ترس از آن با والدین خود صحبت کنند.

وی با بیان اینکه والدین می‌توانند فرزندانشان را برای رعایت مسائل بهداشتی بهتر راهنمایی کنند، اظهار کرد: در این میان والدین باید آگاه باشند که وجود استرس در کودکان به دلیل این بیماری طبیعی است و نباید با رفتار نادرست، درون کودکان را ملتهب‌تر کرد. قطعا حضور مداوم در خانه، نبود فعالیت و البته حضور نداشتن در جمع دوستان به ویژه در مدرسه، کودکان را آسیب پذیرتر می‌کند.

این پژوهشگر اجتماعی درخصوص رفتار اولیا با فرزندان افزود: در درجه اول والدین باید آرامش خود را حفظ کنند و اجازه ندهند که احیانا استرسی که از شرایط موجود دارند به کودکان منتقل شود. در ثانی باید یک برنامه روزانه منظم برای فرزندان خود طراحی کنند. 

وی با تاکید بر برنامه‌ریزی برای فرزندان گفت: کودکان نیاز به برنامه منظم دارند که بدانند در هر زمان باید به چه کاری بپردازند. این برنامه باید مشخص کند که کودک چه زمانی باید به بازی بپردازد، چه زمانی درس بخواند، کی با دوستانش صحبت کند و البته باید مواقعی را نیز برای دوری از تکنولوژی و کمک در کارهای خانه در نظر بگیرند. این برنامه و البته تداوم آن می‌تواند به ایجاد آرامش در کودکان در زمانی که به مدرسه نمی‌رود و در خانه می‌ماند، کمک شایانی کند.

مهرجو درخصوص ارتباط گیری با نوجوانان بیان کرد: در دوره نوجوانی کار زمانی سخت‌تر می‌شود که فرزند خانواده پیش از این زمان زیادی را در جمع دوستانش می‌گذرانده و اکنون او را از این کار منع می‌کنند. نوجوانان وقتی در خانه می‌مانند نمی‌توانند با والدین خود و سایر اعضای خانواده ارتباط برقرار کند و گفت‌وگو آنان با تنش روبه‌رو است، بنابراین شاید ماندن در خانه دشوارتر باشد و برخی از والدین نتوانند آنها را در خانه نگاه دارند. در این حالت باید خانواده‌ها در درجه اول اجازه غمگین بودن را به نوجوانی که تا دیروز در مدرسه و غیر مدرسه در کنار دوستانش بوده و احساس خوبی داشته است بدهند و گمان نکنند که آنها افسرده شدند.

وی نسبت به نگرانی‌های خانواده‌ها گفت: البته عکس العمل‌های نامناسب والدین به دلیل ترس و نگرانی آنها از وضعیت سلامت فرزندانشان است اما قطعا باید به مهارت‌های لازم خود را مجهز کنند تا بتوانند از این دوره گذار کنند.

وی در مورد این‌که آیا می‌توان برای همه کودکان و نوجوانان یک نسخه پیچید، گفت: قطعا تفاوت‌هایی در روحیات کودکان و نوجوانان وجود دارد و باید والدین با شناختی که نسبت به فرزند خود پیدا کردند در این راه گام بردارند. به همین دلیل است که می‌گوییم کرونا یک امتحان بزرگ برای روابط خانواده است.وی برای هم‌ذات‌

این پژوهشگر با یادآوری شرایط خاص جامعه در این بحران افزود: برخی کودکان در برخورد با احساسات جدید و یا هضم شرایط جدید دچار مشکل هستند و باید به نحو دیگری با آنان برخورد کنند. درباره نوجوانان هم باید در استفاده از اینترنت انعطاف بیشتری داشته باشیم و اگر سختگیری پیش از آن بوده، اندکی باید تعدیل کرد، البته به معنای رهاکردن نوجوان به حال خود نیست اما اگر در اتاق خود خلوت هم کرده است، بهتر است که نگرانی نداشته باشیم و این فرصت را به او بدهیم.

این‌استاد دانشگاه با یادآوری نقش کلیدی خانواده در تربیت فرزندان اذعان داشت: مدیریت خانواده در این عرصه بسیار مهم است. برخی از افراد می‌توانند از این فرصت برای ترمیم روابط هم استفاده کنند؛ اگر تاکنون با فرزند خود دوست و صمیمی نبودند، الان بهترین فرصت است.

وی با ارائه راهکارهایی در این خصوص افزود: والدین باید بازی‌های خانوادگی طرح ریزی کنند، با هم غذا درست کنند و حتی گاهی مسئولیت طبخ غذا را بر عهده فرزندان خود قرار دهند و امور را مشارکتی انجام دهند. البته لحن گفتار هم بسیار مهم است؛ یعنی نباید به شکلی صحبت کرد که به قول معروف نوجوان را روی دنده لج انداخت، پاشو تو هم یک کاری کن، فقط میخوری و میخوابی... از این اصلاحات نه تنها در این شرایط، بلکه در هیچ وضعیتی نباید استفاده کرد.

مهرجو با تاکید بر نقش الگوبخشی رسانه‌ها خاطرنشان کرد: رسانه‌ها به ویژه صداوسیما در حال حاضر نقش مهمی دارند، باید آموزش‌های لازم را به خانواده‌ها بدهند و آنها را راهنمایی کنند. دولت شماره تماس‌های مشاوره قرار دهد که افراد بتوانند در هر ساعت از شبانه روز برای رفع مشکلات خانوادگی مشاوره بگیرند. سایر وسایل ارتباط جمعی از جمله روزنامه‌ها و سایت‌ها و پایگاه‌های خبری هم مسائل آموزشی مربوطه را در اختیار همگان قرار دهند. به ویژه شبکه‌های اجتماعی که در این شرایط می‌توانند کمک کنند. البته برخی از دستگاه‌های فرهنگی مانند کتابخانه‌های عمومی پیک کتاب راه اندازی کردند تا افراد بتوانند در این ایام هم کتاب به امانت بگیرند.

بنابراین گزارش، در نهایت بر این باوریم که فرهنگ خانواده‌ها نقش به‌سزایی در تربیت و فرزندپروری دارد و فرهنگ سالم ریشه در مطالعه دارد؛ چه‌خوب است که در روزهای کرونایی فرصت را غنیمت‌ شماریم و زمان‌هایی را هم‌ به مطالعه اختصاص دهیم تا هنگام مواجهه با چالش‌ها، از جمله رفتار با فرزندان مقتدرانه، عمل کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: